03 July 2013

SAYUR PUCUK MIDI TUMIS AIR

ASSALAMUALAIKUM...


rasa dah betul nama resepi tu hihi sebab nya macam-macam orang panggil sayur ni.wani memang suka sayur -sayur kampung macam ni.selalu jugak buat kalau ada orang jual. sayur air yang ringkas dan mudah membuatnya.. biasanya makan macam tu je lepas makan nasi.biasanya kalau beli pun penjual tu jual pucuk midi je tapi hari tu beli bila belek - belek ada sekali dengan daun kaduk la, daun kangkung la, pucuk ubi la. teringin nak makan sayur air cekur manis tu.. boleh buat herba sekali tapi susahnya nya nak nampak kat pasar-pasar. menu yang simple je hari ni ya.. tak lama dah nak puasa ni .. dalam kepala ni dah pusing-pusing nak buat list menu hihi...bahan-bahan  tu semua kalau nak tokok tambah sendiri pun tak apa lah lagipun bukan susah nak buatnya.

BAHAN-BAHAN
4 - 5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
4 ikat sayur pucuk paku merah/ midi ( ambil daunnya dan dicuci bersih )
1/2 sudu besar lada hitam
2 sudu besar sos tiram atau secukupnya kalau nak tambah, tambah ya
ubi keledek di potong bulat atau kecil
air secukupnya
segenggam ikan bilis
garam dan gula

CARA-CARA
1. Tumbuk lada hitam hingga halus dan tumbuk bawang putih dan bawang merah hingga lumat atau separa lumat.
2. panaskan minyak di dalam periuk, goreng ikan bilis sekejap sehingga separa garing dan masukkan bahan yang ditumbuk dan tumis hingga wangi.
3 .bila tumisan dah wangi dan nampak agak garing , masukkan air secukupnya untuk kuah dan masukkan sos tiram dan ubi keledek yang dipotong kecil. masukkan garam dan gula secukup rasa.
4. biarkan mendidih sekejap baru masukkan pucuk paku merah tadi dan biarkan mendidih agak lama sikit sehingga daun layu.perasakan sekali lagi rasanya dan boleh la tutup api.

Komen
6 Komen

6 comments:

Qhaifa Nur said...

sebab tu suka pergi pasar tani...
pelbagai sayur kampung ada...
pucuk midi rasa pernah makan...

Liza said...

akk pun suka pucuk midin ni tp ssh nk jumpa..kalau mask lemak pun sedap ni...

adda syuhada said...

nanti nk cuba la...tq share resepi..

Sury Abil said...

Sayur midin kalau kat swak..masak belacan aka midin belacan.yg jenis camni murah sikit bebanding dgn yg baru nk mekar tu..sedapp ooo...balik kpg mesti cari midindulu..kl mmg payah nk dapat...kalau ada yg merah tu je..

ady said...

salam
macam mana rupa sayur pucuk paku ni..mkn dgn sambal belacan pun sedap ni..

Wani said...

pucuk paku ni kalau kat atas pucuk tu merah.. memang banyak tumbuh kat kawasan berpaya..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign