12 April 2015

POKOK WASABI .. ADA KENAL?

ASSALAMUALAIKUM.....


ada pernah tengok pokok wasabi tak.. wani baru kenal hihihi... nampak sangat tak tau .. tau nama je sebab dengar sushi terus kaitkan degan sos wasabi tu kan... sos yang dikatakan mempunyai bau yang sangat tajam dan juga rasa yang tajam.. tak sangka pohon wasabi tu macam tumbuhan rumput je. kalau anda nak tahu daripada akar pokok wasabi ni jugak boleh diproses dan dijadikan aiskrim.. entah macam mana rasa nak kata macam cili.. entahlah tak boleh nak cakap.itupun wani tengok kat tv.. macam -macam la kan... rasanya kat sini tak boleh tanam kot.. kat jepun tu banyak la wani ambil sikit keterangan dari wikipedia

 Wasabi (わさび atau 山葵?)(Wasabia japonica, atau: Eutrema japonica, bahasa Inggeris: Japanese Horseradish) adalah tanaman asli Jepun dari keluarga kubis (Brassicaceae). Parutan ubinya (rizoma) yang juga disebut wasabi, dimakan sebagai penyeri masakan Jepun, seperti sashimi, sushi, soba, dan ochazuke. Daun, tangkai, dan rizoma memiliki aroma harum, dan rasa tajam menusuk hingga ke hidung seperti mustard, tapi bukan pedas di lidah seperti cili.

Di tempat-tempat biasa, tanaman ini hanya tumbuh liar di daerah beriklim sejuk, di lembah pinggiran sungai atau di tengah air bersih yang mengalir perlahan-lahan. Di Jepun, wasabi tumbuh liar di sepanjang aliran sungai yang bersih dan sejuk (10-17℃) di daerah pergunungan pulau Honshu, Kyushu, dan Shikoku.

Tanaman herba tahunan, seluruh bahagian tanaman memiliki aroma harum sekaligus rasa pedas menyengat bila dimakan. Rizoma berwarna hijau terang, berbentuk bulat panjang dan mengecil di bagian bawah. Daunnay melunjur dari bahagian rizoma, tangkainya agak panjang dan tumbuh ke atas dengan daun yang melebar. Daun berbentuk seperti jantung, diameternya sekitar 10 cm. Di musim bunga, dari rizoma akan keluar tangkai bunga, daun akan bersilangan, dan ukuran daun lebih kecil dari daun yang melunjur terus dari rizoma. Bunga akan keluar di hujung tangkai, mekar di akhir bulan Februari-Mac dan berwarna putih.. kalau nak tahu lebih lanjut lagi boleh baca kat sana,,,,



   ini apa?? siap ada wasabi versi kit kat kat Jepun..  ... :D. kalau yang kat Malaysia ni warna merah... kat sana warna hijau ,, nampak sangat kan... entah macam mana la rasa ..siapa-siapa yang pergi Jepun jangan lupa beli coklat ni .. hihi.. hari ni saja nak berkenalan dengan pokok wasabi.. sebab tak pernah tengok terima kasih buat mr google.. ...
Komen
7 Komen

7 comments:

Sury Abil said...

owwww gitu rupe nye ye...x prnh gak tgok n tau asal usul wasabi ni..

Amie said...

First time tengok pokok wasabi... he he ehh saya lagilah terlebih jakun sebab tak pernah tengok sebelum ni Wani!

Bbwana adienia said...

hai wani..baru pertama kali juga nampak rupa pokok wasabi..penah makan seaweed perisa wasabi..x suka la dengan rasanya..ada rasa pedas yang tajam..

adda syuhada said...

salam....
cmni rupanya pokok wasabi..agak2 kalau tanam dalam pasu hidup tak?.....kihkihkih...

rahel said...

first time tengok pokok wasabi...huhu...

Nooriah Abdullah said...

kaknoor pun pertama kali tengok pokok ni, nak macam pegaga sikit daun nya tu kan, tapi pedasnya ya ampun

Nooriah Abdullah said...

kaknoor pun pertama kali tengok pokok ni, nak macam pegaga sikit daun nya tu kan, tapi pedasnya ya ampun

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign