09 May 2013

KERABU MANGGA

ASSALAMUALAIKUM....


semalam dah entri pasal mangga .. hari ni pun pasal mangga lagi.. nak buat resepi ni semua kebetulan bahan-bahan ada kat dapur so, on lampu hijau boleh jalan nak buat resepi ni. bunga kantan pun dah ada , mangga pun dah ada ... maka terhasillah resepi ni.. simple dan menyelerakan. kalau makan nasi memang tak lari kena ada apa-apa jenis kerabu ataupun salad.  cuma ikan kering guna yang lain a'aah asalkan nama ikan kering pun tak apalah ^^. wani tak goreng ikan kering tu , panggang atas dapur je.. oil free hihi.... rasa kalau ganti dengan sotong kering yang dikisar pun ok juga ni.. wani ternampak resepi ni masa jalan-jalan kat blog intai-intai dapur fha. kerabu ni kalau pandai olah maka akan terhasillah resepi yang sedap.. disebabkan dah buntu maka pergi rujuk dapur orang sekejap, barulah otak ni boleh berjalan hihi..penyediaan pun mudah cuma potong- potong dan hiris- hiris .. itu jer ..  apapun , terima kasih sudi berkongsi..

KERABU MANGGA

BAHAN -BAHAN
1 biji Mangga 1/4 masak (dipotong memanjang)
1 ulas bawang besar (dihiris sederhana tebal)
8 biji cili padi (dihiris halus)
1 kuntum bunga kantan (dihiris nipis)
2 batang serai (dihiris nipis)
3 helai daun limau purut (dihiris halus)
3 sudu besar gula putih
1/2 biji limau nipis (diambil air nya)
3 ketul ikan talang kering masin (digoreng dan ditumbuk hancur)
sedikit garam

CARA-CARA
1. Masukkan semua kedalam mangkuk dan gaul rata.
2. Siap untuk dihidangkan.
(Nota: Boleh ditabur dengan 'kacang goreng' tumbuk jika suka)

Komen
2 Komen

2 comments:

Bbwana adienia said...

salam wani..

terliur la tengok kerabu mangga tu..

adda syuhada said...

sedapnya...

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign