20 October 2012

PARU REBUS AIR ASAM

ASSALAMUALAIKUM......



salam rindu semua dan selamat berhujung minggu .. bila sibuk ni rasa semput je masa. rindu nak masak tapi sabar je la ...pagi tadi pergi mall sekejap bila tengok ke bahan-bahan basah sayur mayur bagai tu .. terasa geram nak beli tapi memandangkan wani tak ada masa nak main masak-masak ...hati ni kena sabar lah ya hihi..   semalam cuaca hujan dan mendung sepanjang hari ni  badan pun menggeletar je. sejuk!..hari ni panas hingga ke petang cuma pagi tu hujan rintik-rintik sekejap.. bila tengok calendar eh jumaat ni dah nak raya haji ..sekejapnya masa.... rasa bulan Syawal baru je masih terasa. dah nak tiba raya haji dah.. untuk entry lepas pasal kek chiffon ada yang bertanya wani loyang kek chiffon ni kena gris ke tak. buat Nani.. loyang tu tak payah gris , letak je terus adunan ke dalam loyang dan hentakkan 3 kali untuk hilangkan buih-buih dalam adunan tapi make sure sebaik saja masak, terus telangkupkan acuan tu sampai la betul-betul sejuk baru sisipkan keluar dari loyang.

oklah ya berbalik kepada menu hari ini, air asam yang tak miss di kala bulan puasa ..inilah menu wani..sebab wani kalau makan nasi mesti nak pekena dengan hidangan yang masam-masam baru masuk selera. selalu je beli tapi kali ini buat sendiri ..simple nya nak buatnya tak payah susah-susah.terima kasih penyumbang resepi  :))..



PARU REBUS AIR ASAM
SOURCE: SAWANILA.COM

INGREDIENTS
Semangkuk paru yang telah direbus dengan halia dan garam – dihiris
2 biji limau nipis – ambil perahan jusnya
sedikit air rebusan paru
sedikit belacan
1 biji bawang besar- dihiris
3 biji cili padi – diracik
segenggam daun kesum-dihiris halus
garam dan gula secukupnya

METHOD
campurkan belacan,jus limau, air rebusan paru , garam dan gula dalam satu bekas.
Pastikan garam , gula dan belacan betul-betul hancur dan larut
Masukkan semua bahan lain kedalam air asam
Gaul hingga sebati



NOTE: kalau nak masam lagi tu letak la asam keping masa merebus paru sampai masak. lepas tu boleh la buat tambahan perah asam limau nipis dan seimbang la rasa masam manis masin ..Kalau tak suka paru boleh ganti dengan perut atau daging rebus
Komen
4 Komen

4 comments:

myda_ahmad said...

salam wani...
saya x pernah mkn paru....rasanya mcm hati jugak ke?,,

zila norazila said...

salam syg wani,
bz upanya adik akk nie..akk x pernah mask paru mcmnie..biasanya buat sambal jew..nnt2 akk nk try jgk la..mesti sedap nie:)

Emma said...

menarik juga yer, boleh cuba nanti

Amie said...

Macam sedap je bunyinya ni... nanti kalu ada paru nak cuba masak ginilah pulak.

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign