03 October 2012

IKAN BILIS TEMPOYAK

ASSALAMUALAIKUM.....


salam semua,,semoga ceria-ceria selalu..ini pun salah satu favorite ... ikan bilis tempoyak ni.best makan dengan nasi panas.resepi kat bawah ni boleh je kalau  adjust ikut kesesuaian masing-masing ya! simple yet delicious !sedap betul  bila segala menu nak masuk tempoyak tak rugi !ambil kat fotopages tapi wani dah olah sikit bahasa ayat hihi....

IKAN BILIS TEMPOYAK
 BAHAN-BAHAN
2 cawan ikan bilis  ( digoreng garing )
5-7 lada burung ( merah + hijau )
4-5 ulas bawang merah
kunyit hidup1 inci
garam dan gula secukup rasa
tempoyak 2 sudu besar atau secukupnya

CARA-CARA
1. tumbuk kunyit dan lada burung lepas tu tumbuk bawang merah sampai hancur.
2. panaskan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk sehingga agak garing sikit dan naik bau barulah masukkan tempoyak dan gula secukup rasa kacau rata sampai sebati dan agak kering sikit.
3. masukkan ikan bilis, gaul rata biar sebati dengan tempoyak. tutup api dan gaul lagi hingga rata.
4. angkat dan hidangkan dengan nasi panas.memang sedap !

Note: wani tak masukkan garam sebab ikan bilis tu dah masin. dan ikan bilis tempoyak rangup sebab wani tak masukkan air untuk mengekalkan kerangupan ikan bilis tu.



Komen
2 Komen

2 comments:

Marsita yahya said...

Salam, lama tak makan sambal tempoyak...down to memory lane plak dah...

nur said...

yumyum..nmpak menyelerakan..hee..blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (218) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign