Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Wednesday, October 3, 2012

IKAN BILIS TEMPOYAK

ASSALAMUALAIKUM.....


salam semua,,semoga ceria-ceria selalu..ini pun salah satu favorite ... ikan bilis tempoyak ni.best makan dengan nasi panas.resepi kat bawah ni boleh je kalau  adjust ikut kesesuaian masing-masing ya! simple yet delicious !sedap betul  bila segala menu nak masuk tempoyak tak rugi !ambil kat fotopages tapi wani dah olah sikit bahasa ayat hihi....

IKAN BILIS TEMPOYAK
 BAHAN-BAHAN
2 cawan ikan bilis  ( digoreng garing )
5-7 lada burung ( merah + hijau )
4-5 ulas bawang merah
kunyit hidup1 inci
garam dan gula secukup rasa
tempoyak 2 sudu besar atau secukupnya

CARA-CARA
1. tumbuk kunyit dan lada burung lepas tu tumbuk bawang merah sampai hancur.
2. panaskan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk sehingga agak garing sikit dan naik bau barulah masukkan tempoyak dan gula secukup rasa kacau rata sampai sebati dan agak kering sikit.
3. masukkan ikan bilis, gaul rata biar sebati dengan tempoyak. tutup api dan gaul lagi hingga rata.
4. angkat dan hidangkan dengan nasi panas.memang sedap !

Note: wani tak masukkan garam sebab ikan bilis tu dah masin. dan ikan bilis tempoyak rangup sebab wani tak masukkan air untuk mengekalkan kerangupan ikan bilis tu.



2 comments:

  1. Salam, lama tak makan sambal tempoyak...down to memory lane plak dah...

    ReplyDelete
  2. yumyum..nmpak menyelerakan..hee..blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..

    ReplyDelete