Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Friday, September 14, 2012

SIEW PAK CHOY DAN CENDAWAN KUKUS


ASSALAMUALAIKUM...



rasanya ini resepi nak masak sayur paling senang kan.. tapi wani tak guna microwave pun celur je sekejap dalam periuk..dan akhirnya siap boleh makan ..emm sedap makan gitu  je sayur camni ... dah lama dah tak makan sayur,,, ni pun dah lama buat hihi....

SIEW PAK CHOY & CENDAWAN KUKUS 
 
SOURCE: SAJI ONLINE

(Resipi ini menggunakan ketuhar gelombang mikro)

Bahan-bahan:

300 gm sayur siew pak choy
1 tin cendawan butang
1 sudu besar tepung jagung*
1/2 cawan air*
(* dibancuh agar tidak berketul)
1 cawan air rebusan ayam
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
2 cawan air panas
1 sudu besar minyak masak
Garam secukup rasa


Cara Menyediakan:
1. Masukkan air panas, minyak masak, sayur siew pak choy dan cendawan ke dalam mangkuk kaserol. Tutup mangkuk dan masak dengan kuasa high selama tiga minit. Keluarkan dan tuskan.
2. Masukkan air rebusan ayam, garam bancuhan tepung jagung dan lada hitam ke dalam mangkuk dan masak dengan kuasa high selama lima minit. Keluarkan dan masak lagi selama tiga minit.
3. Susun sayur ke dalam pinggan kemudian curahkan kuah ke atasnya. Hidang panas-panas.

Note: untuk kuah tu,wani tumis bawang putih yang dicincang halus sekejap dan kepekatan kuah untuk sayur ni wani agak-agak je dengan hidangan sayur tu.. 



4 comments:

  1. sedapnya..ratah2 camtu jew pun sedap kan:)

    ReplyDelete
  2. Salam selamat hari raya maaf zahir dn batin buat Wani sekeluarga. Lamanya akak tak singgah sini, rindu gitu... Sayur ni kalau bagi akak, meratah ler jawabnya....

    ReplyDelete
  3. Selalu dok pikir cane chinese masak simple camni.. akhirnya dapat gak hehe.. thannks! My latest entry Ghaye Ghaye Ghaye!

    ReplyDelete
  4. buonissimo il cavolo cinese,anch'io penso che le verdure vanno appena saltate,e con un pò di olio e sale sono già buonissime e ricche di sali minerali

    ReplyDelete