Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Wednesday, July 4, 2012

SAMBAL SOTONG KERING

ASSALAMUALAIKUM.......


salam Nisfu Syaaban untuk semua ...semoga keberkatan Nisfu Syaaban sebelum menjelangnya Ramadan...ini akan mempersiapkan diri kita untuk menyambut bulan yang penuh barakah iaitu ibadah puasa nanti ...INsyaAllah... hari ni nak tayang sambal sotong kering..Dah lama buat ni .. baru nak tayang... wani dah kepingin lama nak makan sambal sotong kering ...nasib baiklah terjumpa sotong kering ni... sambal tu bahan-bahan dia macam biasa yang wani buat je...mula-mula nak buat kelainan sikit pasal sambal ni ..tapi tak jumpa-jumpa la jugak buat ler macam yang biasa wani masak.. tapi wani tengok kat salah satu blog ni .. lebih kurang cam ni ya resepi dia tu... terima kasih sudi berkongsi... :))

SAMBAL SOTONG KERING
SOURCE: RESEPI SEDAP-NENNIE

BAHAN-BAHAN:

250 grm sotong kering ( rendam selama 3-5 jam seblm masak)
1 biji bawang besar - dipotong nipis-nipis
Garam , gula dan air asam jawa secukup rasa

BAHAN DIKISAR HALUS:

10 biji cili kering
4 bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm belacan

CARA MEMASAK :

1) Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sampai naik bau , kemudian masukkan gula, asam jawa , garam dan terus kacau sambal sampai masak dan pecah minyak .

2) Masukkan sotong , bawang besar dan terus mengacau jika terlalu kering masukkan sedikit sahaja air . Kacau lagi sehingga semua bahan menjadi mesra dan bila sudah masak boleh la tutup api.

11 comments:

  1. salam wani.....
    sama menu kita ari nie....cuma sya guna sotong basah....hihihi..

    ReplyDelete
  2. selamat petang Wani..
    sambal sotong memang lauk kegemaran kite..sedapnya makan dg nasi panas2..

    ReplyDelete
  3. kalau belu nasi lemak di kedai, nani memang suka minta yang ada sambal sotong kering.memang suke makan ni.

    ReplyDelete
  4. selalu beli sotong ni tapi goreng saja tau campur dalam sup....
    sedapnya dapat buat sambal..........

    ReplyDelete
  5. Uish rasa nak makan ngan nasi lemak karang! Sedapnya nampak sambal sotong tu, huwaaaa bes! :)

    ReplyDelete
  6. Sambal sotonggg...keringgggg! Sedap makan dengan nasi lemak ni Wani...

    ReplyDelete
  7. wahhh sedapnya..sama dgn kak amie..mkn dgn nasi lemakk..waalaa kecur:P

    ReplyDelete
  8. aduii bikin i kecur je pagi2 ni tengok sambal sotong...sedap 4 ever...hehehhe

    ReplyDelete
  9. teerliur tgk puasa2 nih. isk teringin sambal pulak. ;D

    ReplyDelete
  10. Salam Wani..

    Buat perut akak berbunyi aje bila singah sini nampak pula sambal sotong.. aduyaiii.. terliur sungguh!

    ReplyDelete
  11. bisa mkn dgn nasi lemak..sedap kan..

    ReplyDelete