04 July 2012

SAMBAL SOTONG KERING

ASSALAMUALAIKUM.......


salam Nisfu Syaaban untuk semua ...semoga keberkatan Nisfu Syaaban sebelum menjelangnya Ramadan...ini akan mempersiapkan diri kita untuk menyambut bulan yang penuh barakah iaitu ibadah puasa nanti ...INsyaAllah... hari ni nak tayang sambal sotong kering..Dah lama buat ni .. baru nak tayang... wani dah kepingin lama nak makan sambal sotong kering ...nasib baiklah terjumpa sotong kering ni... sambal tu bahan-bahan dia macam biasa yang wani buat je...mula-mula nak buat kelainan sikit pasal sambal ni ..tapi tak jumpa-jumpa la jugak buat ler macam yang biasa wani masak.. tapi wani tengok kat salah satu blog ni .. lebih kurang cam ni ya resepi dia tu... terima kasih sudi berkongsi... :))

SAMBAL SOTONG KERING
SOURCE: RESEPI SEDAP-NENNIE

BAHAN-BAHAN:

250 grm sotong kering ( rendam selama 3-5 jam seblm masak)
1 biji bawang besar - dipotong nipis-nipis
Garam , gula dan air asam jawa secukup rasa

BAHAN DIKISAR HALUS:

10 biji cili kering
4 bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm belacan

CARA MEMASAK :

1) Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sampai naik bau , kemudian masukkan gula, asam jawa , garam dan terus kacau sambal sampai masak dan pecah minyak .

2) Masukkan sotong , bawang besar dan terus mengacau jika terlalu kering masukkan sedikit sahaja air . Kacau lagi sehingga semua bahan menjadi mesra dan bila sudah masak boleh la tutup api.

Komen
11 Komen

11 comments:

myda_ahmad said...

salam wani.....
sama menu kita ari nie....cuma sya guna sotong basah....hihihi..

rahel said...

selamat petang Wani..
sambal sotong memang lauk kegemaran kite..sedapnya makan dg nasi panas2..

Nuwairani Ismail said...

kalau belu nasi lemak di kedai, nani memang suka minta yang ada sambal sotong kering.memang suke makan ni.

Qhaifa Nur said...

selalu beli sotong ni tapi goreng saja tau campur dalam sup....
sedapnya dapat buat sambal..........

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Uish rasa nak makan ngan nasi lemak karang! Sedapnya nampak sambal sotong tu, huwaaaa bes! :)

Amie said...

Sambal sotonggg...keringgggg! Sedap makan dengan nasi lemak ni Wani...

zila norazila said...

wahhh sedapnya..sama dgn kak amie..mkn dgn nasi lemakk..waalaa kecur:P

quinnie said...

aduii bikin i kecur je pagi2 ni tengok sambal sotong...sedap 4 ever...hehehhe

Asmara said...

teerliur tgk puasa2 nih. isk teringin sambal pulak. ;D

AZLITA AZIZ said...

Salam Wani..

Buat perut akak berbunyi aje bila singah sini nampak pula sambal sotong.. aduyaiii.. terliur sungguh!

fieda said...

bisa mkn dgn nasi lemak..sedap kan..

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign