04 April 2012

JELLY LIMAU KASTURI

ASSALAMUALAIKUM................


 sepatutnya petang semalam wani patut tayang dessert jelly limau kasturi ni .. sebab time tu petang yang panas sesuai la nak makan jelly ni kan .. tetapi tertayang kurma ayam karisma dulu .. tapi tak apalah itu kesesuaian  mengikut keadaan cuaca je ..kadang-kadang cuaca petang panas-panas. makan dessert direct keluar dari fridge ni lega rasanya anak tekak ni .. hari itu mak wani ada bawa balik satu plastik limau kasturi banyak jugak .. dia cakap kawan dia bagi ... banyak nya nak buat apa la ni .. lepas tu wani terlintas la yang jelly limau kasturi pernah wani tengok yang kak ita post dulu ... terus la cari balik resepi tu hihi.. nampak macam sedap dan dapat rasakan yang jelly ni tentu masam-masam manis .. biasalah wani ni peminat masam tapi bukan masam terlampu la :D... cari bahan-bahan dalam pantry hanya ada serbuk agar-agar je 10 gm .. fikir dalam hati buatlah jugak... agar-agar jugak cuma dia dalam bentuk serbuk je... maka terhasillah jelly ini.. tapi kalau nak tau jelly ku ini terlebih jelly.. maksudnya terlebik lembik .. tapi sedap pun....dah terasa masam manisnya... sebenarnya wani letak perahan jus limau kasturi dalam agar-agar tu dan bukan ikut macam dalam resepi.terasa malas pulak nak tunggu keras dan lepas tu nak cincang halus-halus pulak.. buat 3 in 1 terus..hihi.. buah tu ganti dengan buah laici dalam tin .. sebab dah ada stok tu je ... resepi ni dari kak ita... terima kasih kak ita sudi berkongsi ...akan dibuat lagi jelly ni .. memang sedap ni tau cubalah buat . :))



JELLY LIMAU KASTURI

1 peket agar2 cap burung layang2 (white colour)
3 liter air
1 kg gula pasir
1 tin buah2an campuran dlm tin
20 biji limau kasturi
ketulan ais

Masak agar2 dgn air hingga larut.
Setelah agar2 larut masukkan gula biarkan sampai ia mendidih.
Setelah didih tutup api dan tuangkan dlm bekas atau loyang.
Setelah sejuk dan mengeras, dicincang2 halus.
Letakkan dalam bekas kaca besar, campurkan dgn buah2an campuran. Letakkan ais, perahkan limau kasturi dan masukkan sekali kulit limau tersebut. Siap untuk dihidangkan dingin.






Komen
12 Komen

12 comments:

Qhaifa Nur said...

sedapnya.....
bau limau kasturi memang menyegarkan....

~~zana@pb~~ said...

Wani...kena cari buah lyche ni, dah terlior tengok.

zila 4ever said...

salam wani
wahh pandai betul goda2 yer..kecurrr betul nengok nie..:)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Wani..
aduh menggoda betul tgk jelly limau kasturi...
bau harum nyer sampai kesini hehehe

Qasey Honey said...

sedapnya tgk JLK tu...mgoda betul...segelas tu QH punya kn...hehehe
QH dh follow blog ni...jom la follow ke sna pulak..

quinnie said...

nanti nak cuba lah wani..kebtulan ada laici..limau pun ada jugak..:)

Wani said...

a'aah betol tu .. :))

Wani said...

kak zana, buat ya jangan tak buat hihi tapi rasanya kalau letak cocktail tu nampak berwarna-warni sikit

Wani said...

salam zila ...

hihi goda sikit2 je ni ..

Wani said...

salam mama... kalau dekat tu dah bagi dah segelas tapi jauh sangat hihi

Wani said...

QH sedap ni tau . hihi kelima2 gelas tu dah kena reserved.. nanti nak follow tadi sempat komen jek ..:))

Wani said...

boleh la cuba buat . nanti jatuh hati la kat dessert ni hihi

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign