07 April 2012

AYAM PERCIK SALJU

ASSALAMUALAIKUM.......


selamat berhujung minggu semua .. hari ni .. wani nak tayang ayam percik ...lama dah mengidam ayam percik ini baru ada kesampaian nak buat ayam percik.. tapi ayam percik ni bukan dipanggang atas bara.. wani bakar guna oven je .. tak kuasa nak main dengan arang pulak.. tapi ayam percik memang sedap dibakar atas bara tu ... baru terasa ayam perciknya ...  wani guna paha ayam sahaja .macam tak genap aje hihi  tak apa penduduk tak ramai kat rumah ni .. dalam resepi ni  untuk kuah tu dia tak cakap letak apa -apa bancuhan bagi memekatkan kuah .. kalau wani buat kuah tu memang letak bancuhan tepung beras ..barulah kuah tu nampak pekat ...ini mak wani yang cakap ..  dan santan yang diguna adalah santan pekat... dalam resepi ni tak bagi tahu semua tu.. resepi ayam percik ni memang macam-macam cara mereka masak .. ada kuah yang berlada dan ada kuah yang bersantan saja... tapi kuah tu better guna santan pekat la ... kalau nak buat tak lah banyak sekadar kita nak percikkan atas ayam tu je .. jadi kena pandai la agak-agak...

AYAM PERCIK SALJU
SOURCE: SAJI ONLINE

Bahan-bahan:

1 ekor ayam - dipotong dua
5 ulas bawang merah - ditumbuk
3 ulas bawang putih - ditumbuk
1 labu bawang besar - ditumbuk
3 batang serai - ditumbuk
2 sm halia - ditumbuk
1 liter santan
1 keping asam gelugur
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa

Bahan-bahan perap:

1 ulas bawang putih - ditumbuk
1 sm halia - ditumbuk
1 batang serai - ditumbuk

Cara menyediakan:

1. Mula-mula, lumurkan ayam dengan bahan-bahan perap selama 15 minit.

2. Kemudian, panggang ayam ini separuh masak.

3. Pastikan ayam ini dibalik-balikkan setiap lima minit supaya ia masak dengan sekata.

4. Sementara itu, masakkan santan bersama bawang merah, bawang putih, bawang besar, serai, halia, asam gelugur, garam dan gula.

5. Kacau sekali-sekala supaya santan tidak berketul-ketul.

6. Apabila santan pekat dan pecah minyak, percikkan kuah tadi ke atas ayam panggang yang hampir masak.

7. Bakar ayam ini lagi sehingga ia benar-benar masak.

(Jika mahu menjimatkan masa, ayam ini boleh direbus terlebih dahulu sebelum dipanggang.)

NOTE: untuk kuah yang pekat , setelah santan mendidih lama sikit, masukkan bancuhan tepung beras dan kacau sentiasa sehingga kuah jadi pekat dan pecah minyak.






Komen
8 Komen

8 comments:

Amie said...

Assalamualaikum Wani,
Amie pun sama... nak panggang, bakat tak kuasa nak sediakan arang & bara... masuk aje oven, siap. Walaupun tak setanding dengan guna bara tapi okeylah juga untuk penuhi selera keluarga ye Wani.
Rajin Wani sediakan resepi ayam percik salju...

Qhaifa Nur said...

lama dah nak buat ayam percik gini....
sedapnya...

myda_ahmad said...

salam...
last time mkn ayam percik kt kg....tp sendiri x pernah wt lg,cuma ayam yg diperap mcm pes rendang @tandori tu pernah wt....1/2 ekor pun x cukup..

quinnie said...

sedapnya ayam percik..lama tak buat..:)

Gee® said...

wow! ada ayam percik laa...sedapnyaaaa

Uncle Lee said...

Hello Wani, only yesterday I was at a friends blog, dia orang Trengganu and I commented I miss eating ayam percik. Ikan percik too.
I used to travel to Kelantan very iften old days, and never miss makan ni....

Also nai dagang.....
Can see you ada black belt in cooking.
Have fun and keep a song in your heart.
Lee.

rahel said...

waaa..sedapnya ayam percik...nak rasa sikit..bole?

~~zana@pb~~ said...

Kalau ayam percik, mesti teringat Kelantan dan Trengganu...sedapnya..sendiri buat tak best. Sebab bakar dlm oven, sedap dapur kayu kan?

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign