22 March 2012

IKAN MERAH SOS PLUM BERBIJAN

 ASSALAMUALAIKUM...............


 nasib baik ingat lagi cerita pasal resepi ni .. dah lama ni asyik kena delayed .. jer .. resepi asal guna ikan kerapu tapi wani guna ikan merah ....ikan digoreng garing lepas tu curah kuah tu kat atas ..sedap!!!  wani tambah hirisan lada merah nak nampak berseri sikit hidangan ni... cuma wani tak salut dengan tepung jagung ikan ni .. kalau yang dia bagi tu ikan tu digaul bersama tepung jagung dan bijan .. rasa lagi bau harum kot ikan ni dengan bijan ...sebab susah kat rumah ni kalau ikan salut tepung macam tu ... wani gaul garam kunyit jer... ikan pun macam berterabur sebab ikan tu dah kena potong sebenarnya bukan dalam bentuk sekor cam tu .. hihi ...
 
IKAN MERAH SOS PLUM BERBIJAN
SOURCE: MESRA.NET 

BAHAN-BAHAN
BAHAN A
1 EKOR IKAN KERAPU
1 LABU BAWANG BESAR
3 ULAS BAWANG PUTIH
1CM HALIA
DAUN KETUMBAR
DAUN SALAD
MINYAK UTK MENGGORENG IKAN.
5 SUDU BESAR SOS PLUM
5 SUDU BESAR SOS TIRAM
2 SUDU MINYAK BIJAN
SEDIKIT PATI AYAM KNORR
SEDIKIT GARAM & GULA 


CARA-CARA : 

BERSIHKAN IKAN DAN GAUL BERSAMA GARAM, TEPUNG JAGUNG DAN BIJAN. GORENG DALAM MINYAK BANYAK SAMPAI GARING.

PANASKAN KUALI. MASUKKAN POTONGAN BAWANG BESAR,PUTIH DAN HALIA.BIARKAN BERBAU HARUM. MASUKKAN SOS DAN TAMBAH PERISA. BIARKAN PEKAT. 


CADANGAN HIDANGAN: 
LETAKKAN IKAN KEDALAM BEKAS PANJANG DAN CURAHKAN SOS KE ATASNYA. HIAS DENGAN DAUN KETUMBAR, DAUN SALAD DAN BUAH TOMATO.
Komen
4 Komen

4 comments:

rahel said...

Wallaa..sedapnya ikan merah sos plum..makan ngan nasi puteh memang terangkat..

ASMAH YUSOF said...

A'slm wani cayang..tergoda asz tgk..dpt mkn panas2 mmg lazat,hehe

Amie said...

Sos plum...sedap! Tambah minyak bijan? Lagi sodappp! Anak-anak suka resepi bubuh minyak bijan!

Wani said...

rahel: hihi memang best makan dgn nasi putih ...

asmah : wassalam asz... ikan ni memang best makan panas2 kena cepat3 mengadap meja ;p

kak amie : wani kalo masakan ada sos plum memang favorite wani x blh miss langsung !! kak amie cubalah ya sedap !!

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign