Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

Bersempena dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri pada tahun 2015, EFG buat julung kalinya akan menambah 'havoc' suasana raya anda dengan GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100.

Istimewanya, GIVEAWAY EFG MEGA RAYA ini turut menyediakan hadiah lumayan buat pemenang SEO yang berjaya menempatkan halaman web peserta di kedudukan teratas dalam senarai engine carian Google Malaysia (Google.com.my) menggunakan kata carian "Giveaway EFG Mega Raya".

Melalui giveaway ini, para peserta berpeluang untuk saling kenal-mengenali, seterusnya mengeratkan silaturrahim sesama blogger dalam meraikan hari raya pada tahun ini.

giveaway efg mega raya 2015

{ Click banner di atas untuk sertai }

Hadiah :

SEO

RM300 x 1 pemenang
RM200 x 1 pemenang

RM100 x 1 pemenang

RM100 Cash x 25 pemenang

Mula : 10 Jun 2015 | Tamat :9 Julai 2015


Syarat-syarat wajib :

1. Tulis entry yang bertajuk GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

2. Follow blog sponsor

4. Follow Instagram

5. Add facebook
6. Follow G+
7. Like facebook page
Helenz Signature Official
K.Rogers Butter Cookies by Zida dan Arif
Exchangefeedgroup
irrayyan.com Official FB
Arzmoha
Nik Ainaa
Amy Si Gadis Weird
Rahim Aim Channel

AIN Dramatic Uniq Blog

ShamieraOsment.com
CikGu NoraZimah
YanieYusuf
syirasophie.blogspot.com
Chenta Hati Saya
Diari Jejaka Hangat
Kumahuitu.blogspot.com
Official Pages "Qaseh Ku"
Shahira's blog
Akif Imtiyaz Official Blog
Isolabellaz
Eny Abdullah Cooking & Photography
PowergolD.BiZ
Papaglamz
MMD One Stop Centre
P.C.L
Blog BingkisanHati
Cikk mimin mera
Shaklee House Pantai TIMUR
Zulls Grill N Spices
Nota Purba
Nukilan Reena
Mia Zain
Kanvaskehidupanku
Mommy Yoorin
Sayidahnapisahdotcom
safuraonlinediary
Anajingga
Bicara Mummy
Aku Penghibur [dot] com
SIpanjangkata Likers



GIVEAWAY EFG MEGA RAYA 2015 RM3100

di sponsor oleh

Madeena Skincare by Helenz Signature Sponsor Giveaway EFG Exchange Feed Group Mega Raya 2015
Madeena Skincare by Helenz Signature
dan




EFG MENGUCAPKAN SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN ALMUBARAK

Wednesday, February 1, 2012

SAVOURY KUIH LOYANG

ASSALAMUALAIKUM........


apa lagi orang panggil kuih ni selain kuih loyang .. yang wani tahu kuih rose ataupun kuih sarang tebuan.. ke ada orang panggil kuih goyang ke ... :D .... biasa kalau kat Kelantan popular dengan nama  kuih sarang tebuan ... tak pernah dengar orang panggil kuih loyang .. ini kali kedua wani buat kuih loyang ni ... kali pertama wani buat guna santan dan gula je .. yang versi kedua ni campur macam-macam rempah.... taklah too sweet sangat .. bau rempah-rempah sikit .... dah lama nak rasmi acuan kuih loyang yang mak beli masa singgah kat pasar payang , terengganu tu.. sejak tahun lepas lagi ,,,, ni baru nak guna hihi... sebenarnya dah ada satu .. milik arwah nenek wani... tapi mak cakap pulangkan balik la kat aunty tu sebab barang -barang peninggalan macam ni memang dia la yang pegang .. lagipun dia suka jugak buat kuih loyang ni ... wani guna sekali je acuan kuih loyang milik arwah nenek tu .. itupun tak hantar-hantar lagi ni.. huhu...

kalau buat kuih loyang ni teringat dekat arwah nenek la .. selalu  tiap tiap tahun masa nak raya memang dia selalu buat kuih loyang ni .. bagi dekat cucu-cucu .. lepas tu kirim balik kat kampung mak  satu lagi pulak ... kalau dulu-dulu masa wani budak-budak ,,  selalu tengok arwah nenek wani dok goreng kuih loyang dekat dapur kayu luar rumah ... guna dapur kayu je ... orang dulu-dulu suka guna dapur kayu jugak walaupun dapur gas lebih mudah...sekarang ni cucu dia pulak nak bersemangat buat kuih loyang ni ... bukan senang rupanya ya .. asyik berdiri je tepi dapur ...lepas tu kena dok goyang-goyang lagi ...    megimbas  nostalgia lalu pulakk... Al-fatihah untuk Wan Aminah Bt Wan Hassan ..semoga roh beliau sentiasa ditempatkan  dikalangan orang-orang yang beriman ... amin .....



berbalik kepada resepi ni .. kuih loyang ni memang rangup ... ada bau rempah,,,  tak ada la manis-manis sangat ... boleh buat snack sambil-sambil tengok tv... tapi apa yang penting untuk batter tu .. tak boleh nak cair sangat atau pekat sangat ... kena sedang-sedang elok ..kuih ni memang sambil letak dalam minyak tu sambil kena goyang la ...  tapi bila tengah goreng  rasa macam kuih tu  tak nak lekang dari acuan dia tu .. ambil lidi je cucuk sikit-sikit kat tepi-tepi acuan tu sampai dia lekang sikit ..bila dia dah nampak nak lekang tu goyang-goyang sikit .. nanti dia akan tertanggal dari acuan ...untuk santan tu wani tak habiskan semua ...wani boleh 2 kali goreng bila letak dalam minyak .. nak ambil celup banyak kali takut acuan tu tak sempat panas ... terima kasih kepada SHARIFAH AISYAH AHMAD .. kerana sudi berkongsi resepi ini .. dah lama tunggu list baru terbuat ....

KUIH LOYANG PEDAS DARI SHARIFAH AISYAH AHMAD ( HIDANGAN SEDAP )
Bahan-bahan:
3 1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan cili kisar(boleh lebihkan jika suka)
2 cawan santan (1 kotak santan + air )
2 biji telur
1 sudu besar jintan manis * (wani guna serbuk jintan manis )
1 sudu besar jintan putih * ( wani guna serbuk jintan putih )
8 ulas bawang putih *
2 sb udang kering *
1 sb gula & garam secukup rasa

cara-cara:
1)tumbuk bahan bertanda * hingga lumat(setakat yg boleh la)
2)satukan semua bahan n kacau sebati(santan jgn masuk semua takut tercair...agak2 ler)
3)panaskan minyak rendam acuan kuih loyang kedalamnte sehingga panas
4)bila dah panas..celupkan acuan kedalam adunan hingga paras ketinggian(jgn celup habis kang takleh tanggal)
5)celup beberapa saat kemudian goyangkan perlahan hingga kuih tanggal dari acuan
6)biar acuan terendam kedalam minyak beberapa ketika....barulah ulangi langkah seterusnyer.
 










11 comments:

  1. pandai wani buat kuih loyang ni, akak mmg fail kuih2 cmni..tp makan mmg laju...hihihhihi

    ReplyDelete
  2. Salam Wani...pandainya awak buat kuih loyang tu..Rahel sendiri tak pernak buat lagi..selalu beli je.

    ReplyDelete
  3. kuih ni kalo makan, ralit betol...sedar2 aje tinggal habuk2 yang dh pecah tu...kalo nani makan ni, mesti nk cabut sekeping2 kelopak dia tu..hehhe

    ReplyDelete
  4. pandainya dia buat kuih ni..kita beli acu je..kekeke..rasmi belum lagik..hehehe

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Wani,
    Kuih goyang mmg fav akak sejak kecil. Dulu bila dekat2 nak raya, arwah ibu selalu sediakan, akak pun tumpang sebok sekaki jugak....heheh

    Hari ni try test letak komen, harap2 berhasil sbb akak tukar Firefox....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam kak watie .. alhamdulillah dah berkurun tunggu komen kat entry ni .. hihi ... terhasil la jugak ya ,,,, hihi nostalgia sungguh sal kuih loyang ni ya ..

      Delete
  6. Waniiii.......finally....alhamdulillah

    ReplyDelete
  7. salam wani..wow menarik resepi ni...x pernah makan kuih loyang savoury... agak2 rasanya lebih kurang kuih gunting ke... nampak sedap.. klo dekat dah wat muke x malu mintak setupperware..ehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sha.. memang menarik resepi ni rasa savory sikit ... kuih gunting tu rasa pernah makan ... tapi dah lama x makan tak ingat rasa dah hihi.. meh la nak bagi 10 tupperware x pe lagi ... tapi jauh sangat nak baginya ..

      Delete
  8. penahb buat dulu asyik melekat je.. fedup dah

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum, sheila suka sangat kuih loyang ni!
    sheila nak minta izin amik resepi wani ye. tq. sila singgah blog sheila kalau free :)

    ReplyDelete