01 February 2012

SAVOURY KUIH LOYANG

ASSALAMUALAIKUM........


apa lagi orang panggil kuih ni selain kuih loyang .. yang wani tahu kuih rose ataupun kuih sarang tebuan.. ke ada orang panggil kuih goyang ke ... :D .... biasa kalau kat Kelantan popular dengan nama  kuih sarang tebuan ... tak pernah dengar orang panggil kuih loyang .. ini kali kedua wani buat kuih loyang ni ... kali pertama wani buat guna santan dan gula je .. yang versi kedua ni campur macam-macam rempah.... taklah too sweet sangat .. bau rempah-rempah sikit .... dah lama nak rasmi acuan kuih loyang yang mak beli masa singgah kat pasar payang , terengganu tu.. sejak tahun lepas lagi ,,,, ni baru nak guna hihi... sebenarnya dah ada satu .. milik arwah nenek wani... tapi mak cakap pulangkan balik la kat aunty tu sebab barang -barang peninggalan macam ni memang dia la yang pegang .. lagipun dia suka jugak buat kuih loyang ni ... wani guna sekali je acuan kuih loyang milik arwah nenek tu .. itupun tak hantar-hantar lagi ni.. huhu...

kalau buat kuih loyang ni teringat dekat arwah nenek la .. selalu  tiap tiap tahun masa nak raya memang dia selalu buat kuih loyang ni .. bagi dekat cucu-cucu .. lepas tu kirim balik kat kampung mak  satu lagi pulak ... kalau dulu-dulu masa wani budak-budak ,,  selalu tengok arwah nenek wani dok goreng kuih loyang dekat dapur kayu luar rumah ... guna dapur kayu je ... orang dulu-dulu suka guna dapur kayu jugak walaupun dapur gas lebih mudah...sekarang ni cucu dia pulak nak bersemangat buat kuih loyang ni ... bukan senang rupanya ya .. asyik berdiri je tepi dapur ...lepas tu kena dok goyang-goyang lagi ...    megimbas  nostalgia lalu pulakk... Al-fatihah untuk Wan Aminah Bt Wan Hassan ..semoga roh beliau sentiasa ditempatkan  dikalangan orang-orang yang beriman ... amin .....



berbalik kepada resepi ni .. kuih loyang ni memang rangup ... ada bau rempah,,,  tak ada la manis-manis sangat ... boleh buat snack sambil-sambil tengok tv... tapi apa yang penting untuk batter tu .. tak boleh nak cair sangat atau pekat sangat ... kena sedang-sedang elok ..kuih ni memang sambil letak dalam minyak tu sambil kena goyang la ...  tapi bila tengah goreng  rasa macam kuih tu  tak nak lekang dari acuan dia tu .. ambil lidi je cucuk sikit-sikit kat tepi-tepi acuan tu sampai dia lekang sikit ..bila dia dah nampak nak lekang tu goyang-goyang sikit .. nanti dia akan tertanggal dari acuan ...untuk santan tu wani tak habiskan semua ...wani boleh 2 kali goreng bila letak dalam minyak .. nak ambil celup banyak kali takut acuan tu tak sempat panas ... terima kasih kepada SHARIFAH AISYAH AHMAD .. kerana sudi berkongsi resepi ini .. dah lama tunggu list baru terbuat ....

KUIH LOYANG PEDAS DARI SHARIFAH AISYAH AHMAD ( HIDANGAN SEDAP )
Bahan-bahan:
3 1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan cili kisar(boleh lebihkan jika suka)
2 cawan santan (1 kotak santan + air )
2 biji telur
1 sudu besar jintan manis * (wani guna serbuk jintan manis )
1 sudu besar jintan putih * ( wani guna serbuk jintan putih )
8 ulas bawang putih *
2 sb udang kering *
1 sb gula & garam secukup rasa

cara-cara:
1)tumbuk bahan bertanda * hingga lumat(setakat yg boleh la)
2)satukan semua bahan n kacau sebati(santan jgn masuk semua takut tercair...agak2 ler)
3)panaskan minyak rendam acuan kuih loyang kedalamnte sehingga panas
4)bila dah panas..celupkan acuan kedalam adunan hingga paras ketinggian(jgn celup habis kang takleh tanggal)
5)celup beberapa saat kemudian goyangkan perlahan hingga kuih tanggal dari acuan
6)biar acuan terendam kedalam minyak beberapa ketika....barulah ulangi langkah seterusnyer.
 










Komen
11 Komen

11 comments:

Liza said...

pandai wani buat kuih loyang ni, akak mmg fail kuih2 cmni..tp makan mmg laju...hihihhihi

rahel said...

Salam Wani...pandainya awak buat kuih loyang tu..Rahel sendiri tak pernak buat lagi..selalu beli je.

nuwairani ismail said...

kuih ni kalo makan, ralit betol...sedar2 aje tinggal habuk2 yang dh pecah tu...kalo nani makan ni, mesti nk cabut sekeping2 kelopak dia tu..hehhe

quinnie said...

pandainya dia buat kuih ni..kita beli acu je..kekeke..rasmi belum lagik..hehehe

Wattie said...

Assalamualaikum Wani,
Kuih goyang mmg fav akak sejak kecil. Dulu bila dekat2 nak raya, arwah ibu selalu sediakan, akak pun tumpang sebok sekaki jugak....heheh

Hari ni try test letak komen, harap2 berhasil sbb akak tukar Firefox....

Wattie said...

Waniiii.......finally....alhamdulillah

nOOrsha said...

salam wani..wow menarik resepi ni...x pernah makan kuih loyang savoury... agak2 rasanya lebih kurang kuih gunting ke... nampak sedap.. klo dekat dah wat muke x malu mintak setupperware..ehehe

Wani said...

salam sha.. memang menarik resepi ni rasa savory sikit ... kuih gunting tu rasa pernah makan ... tapi dah lama x makan tak ingat rasa dah hihi.. meh la nak bagi 10 tupperware x pe lagi ... tapi jauh sangat nak baginya ..

Wani said...

wassalam kak watie .. alhamdulillah dah berkurun tunggu komen kat entry ni .. hihi ... terhasil la jugak ya ,,,, hihi nostalgia sungguh sal kuih loyang ni ya ..

norlieharumaini said...

penahb buat dulu asyik melekat je.. fedup dah

Boo said...

Assalamualaikum, sheila suka sangat kuih loyang ni!
sheila nak minta izin amik resepi wani ye. tq. sila singgah blog sheila kalau free :)

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) advertorial (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (20) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign