24 February 2012

SAMBAL KERING IKAN REBUS NENDA

ASSALAMUALAIKUM..............

Sambal kering ikan rebus ni dah biasa goreng jika ada lebihan ikan rebus ..selalunya ibu wani ni dia suka makan nasi dengan ikan rebus pun masuk selera …. Bila dia rebus ikan tu banyak sangat lama-lama bila kita asyik panaskan selalu … ikan rebus tu isi dia jadi pejal dan ada masam-masam la … jadi wani buatkan sambal kering ikan rebus ni best makan dengan nasi panas-panas …. Arwah nenek selalu buat sambal ikan macam ni … ibu wani ni dia banyak belajar masakan dari arwah nenek masa tinggal satu bumbung bersama mak mertua …. Maka diperturunkan resepi untuk menantu la pulak… resepi ni simple sangat tapi sedap makan dengan nasi panas… wani akan letakkan resepi kat sini pulak…. Nak buat sambal macam ni , ikan tu mesti direbuskan terlebih dahulu dengan garam dan asam keping,,,  kalau boleh biar lama sikit ,maksud sini biar lama bila kita asyik panaskan selalu ikan tu ,  biar isi ikan tu jadi pejal baru sedap
 SAMBAL KERING IKAN REBUS NENDA
SOURCE:  wani@galeriduniaku
BAHAN-BAHAN
8-10 ekor ikan yang telah direbus tak kisah ikan apa pun
1 lada merah
1 lada hijau
3 cili api
3-4 ulas bawang merah
Gula
Sedikit minyak untuk tumis 
CARA- CARA
1.      ikan tadi digoreng sehingga garing dan ambil isi nya sahaja
2.      lada merah, lada hijau, bawang merah, cili api dihiris
3.      panaskan minyak dalam kuali dan masukkan  kesemua bahan yang telah dihiris tadi
4.      bila dah naik bau dan nampak layu sikit, masukkan isi ikan goreng tadi dan ketuk-ketuk je dengan sudip tu nak bagi ikan tu hancur  sambil kacau –kacau..
5.      bila dah nampak hancur isi ikan tu , masukkan gula secukup rasa ,, garam tak payah dah sebab ikan tu dah ada masinnya.. kacau lagi sebati ..ikut suka nak bagi garing setakat mana.tutup api.. SIAP!!!!!!
 
 
NOTA
Kesemua bahan-bahan tersebut boleh diadjust ikut kesesuaian.. resepi ni simple sangat .. tapi best tau..
 
Komen
3 Komen

3 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Wani :)
tak pernah mkn apa lagi msk ikan rebus sambal kering..

rahel said...

Wani,menarik la resepi u ni...tentu sedap sangat..

Wani said...

salam mama .. ye ke ..mama ,,wani pun x pernah tengok orang masak ni ... tapi ini dr resepi arwah nenen la

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) advertorial (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign