Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Tuesday, February 21, 2012

MENU KAMPUNG : PUCUK UBI KELEDEK AKA PUCUK UBI TELO

ASSALAMUALAIKUM.......


curi masa jap ... nak update blog ... masa tak mencemburukan ni .. hihi ..antara menu yang lazimnya terhidang di atas meja ..menu kampung ...  kadang-kadang bila tekak ni nak terasa makan ulam... macam -macam ulam yang dimakan .. antaranya salah satu inilah pucuk ubi keledek atau orang kelantan panggil pucuk ubi telo .. dah lama dah terasa nak makan .. hari tu terbeli ..wallah sedap weh cicah budu makan dengan nasi panas-panas ... gamaknya akan bertambah nasi lagi pekena dengan budu neh... hihi .. pucuk ubi keledek ni ada 2 jenis, yang satu berdaun merah dan yang satu lagi berdaun hijau .... tapi kedua-kedua rasa sama sahaja... biasanya wani celur je cicah dengan budu dan perah asam limau .. tak tahu la kot2 ada orang buat menu lain dengan guna pucuk ubi jenis ni.... pinggan bunga kangkung tu agak klasik ..  nasib baik dapat diselamatkan ...milik arwah nenek.....  jarang nak ada pinggan ni kalau tak ada legasi yang ada pinggan ni .. mujurlah mak dah bahagikan semua pinggan-pinggan jenis bunga kangkung kepada semua adik beradik perempuannya ..dapatlah sikit seorang simpan ... bukan apa milik legasi kita kan  .. kalau dok biar dalam plastik dok peram .. je .. tak adalah gunanya pulak ... ada satu barang milik moyang mak dah hilang dah .. dulu ada sekarang cari-cari dah tak jumpa lak ... wani letak entry ni saja nak menambah menu kampung ..especially pasal ulam-ulam ni ... ai banyak betul nak dikongsikan bersama.. ulam-ulam ni makan lah ya boleh awet muda hihihi.. ...

3 comments:

  1. wani kita suka menu cam gini..sedapnya..tak pernah makan pucuk ubi keledek ni...keledek jer pernah makan..heheheh

    ReplyDelete
  2. tak pernah mkn ulam pucuk ubi keledek,tapi kalau pucuk ubi keledek di goreng belacan pernahlah kt kg...

    ReplyDelete
  3. Q: haa; tu lah kan sama geng la kita hihi... cubalah makan try beli kat pasar tani ada kot ... kat rumah ni memang dah selalu dah makan ...

    myda: ohh ye ke tulah ada pelbagai menu orang dok buat guna pucuk ubi keledek ni .. tapi biasa kalo kat rumah ni celur je

    ReplyDelete