22 February 2012

MENU KAMPUNG : PUCUK UBI KELEDEK AKA PUCUK UBI TELO

ASSALAMUALAIKUM.......


curi masa jap ... nak update blog ... masa tak mencemburukan ni .. hihi ..antara menu yang lazimnya terhidang di atas meja ..menu kampung ...  kadang-kadang bila tekak ni nak terasa makan ulam... macam -macam ulam yang dimakan .. antaranya salah satu inilah pucuk ubi keledek atau orang kelantan panggil pucuk ubi telo .. dah lama dah terasa nak makan .. hari tu terbeli ..wallah sedap weh cicah budu makan dengan nasi panas-panas ... gamaknya akan bertambah nasi lagi pekena dengan budu neh... hihi .. pucuk ubi keledek ni ada 2 jenis, yang satu berdaun merah dan yang satu lagi berdaun hijau .... tapi kedua-kedua rasa sama sahaja... biasanya wani celur je cicah dengan budu dan perah asam limau .. tak tahu la kot2 ada orang buat menu lain dengan guna pucuk ubi jenis ni.... pinggan bunga kangkung tu agak klasik ..  nasib baik dapat diselamatkan ...milik arwah nenek.....  jarang nak ada pinggan ni kalau tak ada legasi yang ada pinggan ni .. mujurlah mak dah bahagikan semua pinggan-pinggan jenis bunga kangkung kepada semua adik beradik perempuannya ..dapatlah sikit seorang simpan ... bukan apa milik legasi kita kan  .. kalau dok biar dalam plastik dok peram .. je .. tak adalah gunanya pulak ... ada satu barang milik moyang mak dah hilang dah .. dulu ada sekarang cari-cari dah tak jumpa lak ... wani letak entry ni saja nak menambah menu kampung ..especially pasal ulam-ulam ni ... ai banyak betul nak dikongsikan bersama.. ulam-ulam ni makan lah ya boleh awet muda hihihi.. ...
Komen
3 Komen

3 comments:

quinnie said...

wani kita suka menu cam gini..sedapnya..tak pernah makan pucuk ubi keledek ni...keledek jer pernah makan..heheheh

myda_ahmad said...

tak pernah mkn ulam pucuk ubi keledek,tapi kalau pucuk ubi keledek di goreng belacan pernahlah kt kg...

Wani said...

Q: haa; tu lah kan sama geng la kita hihi... cubalah makan try beli kat pasar tani ada kot ... kat rumah ni memang dah selalu dah makan ...

myda: ohh ye ke tulah ada pelbagai menu orang dok buat guna pucuk ubi keledek ni .. tapi biasa kalo kat rumah ni celur je

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign