Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Thursday, February 9, 2012

AYAM GORENG BEREMPAH

ASSALAMUALAIKUM..............


salam semua..... dah lewat baru nak jenguk dapur maya ni huhu.. menu ni pun yang dah lepas ayam goreng berempah  .. itu bukan hangit ya ,, eh memang macam tu lepas digoreng hihi .... fuhh memang best dimakan dengan nasi panas-panas .. wani tak guna paha ayam pun .. guna ketulan-ketulan ayam ..jer.. sikit jer goreng .. penduduk bukannya ramai kat rumah ni .. bahan-bahan yang dikisar tu wani hanya tumbuk jer... ambil dari dapur kak ita masam manis .. terima kasih kasih ita sudi kongsi resepi .. lama betul dah wani tak makan ayam goreng berempah macam ni ... ;p...

AYAM GORENG BEREMPAH
SOURCE:  MASAM MANIS

RESEPI DARI CHEF HANIELIZA

BAHAN-BAHAN
5 keping paha ayam
1 sudu besar rempah kari
1 sudu besar lada sulah
1 sudu besar serbuk cili
daun kari
garam secukup rasa
Minyak masak

bahan dikisar

5 ulas bawang putih
1 inc halia
3 batang serai

CARA-CARA
gaulkan ayam dengan semua bahan kecuali minyak
perapkan selama 1/2 jam
panaskan minyak yg banyak dan gorengkan ayam
apabila ayam sudah masak dgn kekuning keemasan, angkat dan toskan minyaknyer..


4 comments:

  1. wani..ayam goreng berempah memang gelap skit jadik warna ayam nya bila dah digoreng...kekeke..kalau tak nak nampak sgt hitamnya..kecikkan api masa menggoreng....ayam masak cam gini memang pilihan saya sekeluarga...:)

    ReplyDelete
  2. Wani,biarlah ayam tu gelap sikit..yang penting wangi dan enak dimakan..gue mau..

    ReplyDelete
  3. kalau bab ayam goreng anak akak yang dah besar pun suka..

    ReplyDelete
  4. Q:a'aah tu la oo mcm tu ad aperasan api terbesar masa tengah goreng .. tu la nampak terlebih kehitaman sikit ..hihi

    rahel : walaupun hitam tapi isinya outih dan wangi haha

    kak norlie :ayam goreng macam ni semua favoritae kan kak hihi

    ReplyDelete