21 January 2012

PARU GORENG BERLADA

ASSALAMUALAIKUM...................

 sempena cuti chinese new year ni ...semua orang berkesempatan untuk balik kampung  .. jadi, selamat bercuti kepada semua dan hati -hati memandu ..errrrr ada orang makan tak ni ...takut ada setengah orang tak makan ...  seingat wani tahun lepas masa fasting month tu je last makan .. lepas tu tak makan dah ... hihi itupun yang dibeli juga dia buat ala sup masam-masam .. maklumlah kalau bulan puasa bagi wani nak masuk selera tekak ni semua kena masam-masam.. lepas tu bila terfikir balik dah lama tak makan paru yang dibuat macam sambal tu .. memang sedap .. teringin nak makan ... bila dah beli paru .. mulalah buat menu ni ..ingat nak buat macam lain sikit .... bila dalam hati cakap lama betul tak makan goreng berlada ni .. so buatlah.... wani goreng segaring2nya .. buat macam keropok tapi bukan hangit lah :D.... sebab kita nak gaul dengan sambal dia tu kan .. dan sambal dia tu pulak kena lah hampir-hampir kering baru boleh letak paru goreng tadi ... kalau sambal tu masih berair tak best jugak nanti paru jadi lembik dek terendam dalam lembapan sambal tu...  hitam kan nampak ...nak buat macam mana bila dah goreng terus jadi hitam ;p...jom kita semak resepinya ya terima kasih buat hana kerana sudi berkongsi resepi ini :)) ..

PARU GORENG BERLADA
SOURCE: HANAMEMORIES
Bahan-bahan
  • 500g paru - rebus ngan sedikit garam dan halia.
  • *2 inci kunyit hidup ( wani guna serbuk kunyit )
  • *3 sudu makan ketumbar ( wani guna serbuk ketumbar )
  • *3 ulas bawang putih
  • *garam
  • Untuk Sambal
  • 5 tangkai cili kering
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 biji bawang merah
  • 2 tangkai lada@cili merah - cincang
  • 1 inci belacan
  • sedikit air asam jawa
  • gula melaka @ gula putih
  • garam
  • minyak secukupnyer
Cara-cara
  • Rebus paru hingga empuk. kemudian toskan. potong kecil2 & nipis. ketepikan.
  • tumbuk ketumbar,kunyit hidup, bawang putih dan juga garam.
  • masukkan ke dalam paru tadi. gaul rata. dan biarkan sebentar sekurang2nya 30min.
  • panaskan minyak, goreng paru hingga garing. angkat dan toskan.
  • Untuk memasak sambal paru
  • blend@tumbuk cili kering, bwg merah dan juga bwg putih.
  • panaskan minyak (bleh juga juga lebihan myk gorengan tadi), tumis bhn2 blend hingga pecah minyak/lada masak.
  • masukkan lada cincang tadi. *kepedasan bergantung masing2.
  • masukkan juga belacan, air asam jawa, gula dan juga garam. tumis hingga agak2 kering.
  • masukkan paru dan goreng lagi hingga garing.
  • siap!
 NOTA: 
belacan wani letak masa nak goreng tumisan lada tadi letak sekali .. biar naik aroma belacan ... 




Komen
4 Komen

4 comments:

rahel said...

Selamat malam Wani...Rahel baru sampai ni...dah tido k? hehe..telan liur je tengok paru berlada tu..menu kegemaran gue..

norlieharumaini said...

sedapnya.. suka....

ROZA said...

Wani, baru tengok gambo dah terliur.

Wani said...

thanks ROZA.. MEMANG SEDAP NIH =)

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (20) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign