Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Sunday, December 18, 2011

SAYUR GORENG JAWA

ASSALAMUALAIKUM SEMUA ......


 kat sini cuaca ,masih berangin ada kalanya kuat ..sekejap hujan sekejap tak....macam tanda-tanda nak banjir ada ni... yalah cuaca tak menentu kan .. ....ini pun dah pertengahan bulan Disember .... hemm sekejap sungguh masa dan detik berlalu ... oklah jom ya kita tengok resepi hari ni ..... kebetulan wani pergi jalan-jalan rumah kak ita,,,,, banyak betul kak ita ada pelbagai resepi sayur ... yang dikongsi dengan kita semua ... ,, jadi wani ambillah resepi kat sana bawak balik rumah nak try kat rumah pulak hihi  .. nama resepi SAYUR GORENG JAWA.... tapi bila tengok bahan -bahan ada campuran macam-macam ... especially ada tempe .. kalau tempe tu ada kaitan dengan jawa ekk.. ?? walaupun surname keluarga wani ni ada bunyi jawa... tapi wani bukan orang jawa ya hihi ... meme orang asli kelate ... seingat masa wani stay kat Johor 2/12 tahun .. kat cafe2 sana selalu masak yang macam tempe manis tu ... sedap lah wei  bagi wani siap tapau bawak balik kat kolej lagi hihi... macam-macam resepi tempe kat sana ... oklah berbalik resepi ini ... adik wani bila buka saji dia cakap macam kenal je sayur macam ni .. sebab biasanya wani masak sayur cincau-cincau je tak adalah sayur letak soohoon bagai ni hihi...  ... oohhh lepas tu dia cakap pernah tengok kat kedai orang jawa. kat selangor . tapi tak pernah rasa la pulak tengok je .. alahai ingat nak tanya macam tu ke rasa macam yang wani masak tu hihi ...itulah ceritera nya ... terima kasih buat kak ita kerana sudi berkongsi .... resepi ini dan wani boleh mempelbagaikan resepi sayur lak... kosong je blog tak ada resepi sayur ....


SAYUR GORENG JAWA
  • 4 keping tempe - dipotong dadu dan digoreng
  • 3 keping tauhu - dipotong dadu dan digoreng
  • 10 gm suhun - direndam
  • Kacang panjang - dihiris serong
  • 10 ekor udang - dibuang kulit
  • 1keping tauhu kering - direndam dan dipotong
  • 4 ulas bawang merah - dikisar
  • 2 ulas bawang putih - dikisar
  • 1 sudu kicap manis
  • 1 batang cili - dihiris
  • 1 inc halia - dihiris halus
  • garam secukup rasa

Panaskan minyak dan tumis bahan yg dikisar hingga garing dan harum. Setelah itu masukkan udang, kacang panjang, suhun, tauhu kering, tauhu, tempe, cili dan gaul rata. kemudian masukkan kicap manis bersama garam. Kacau sampai masak dan hidangkan bersama nasi panas....



2 comments:

  1. Selamat petang Wani,
    sedapnya sayur goreng jawa, sayur gini boleh bubuh kat nasi ambeng ye Wani.

    ReplyDelete
  2. wani..ini lauk kegemaran kita ni wani...suka sgt dgn sambal tempe..boleh kata tiap2 bulan mesti buat..hahahha

    ReplyDelete