MOCHI SAKURA

ASSALAMUALAIKUM...............


ini dia  entry last resepi untuk melabuhkan tirai bagi tahun 2011... nanti nak buka langsir baru untuk tahun 2012 pulak ... ^^....semoga dengan kedatangan tahun 2012 ini ,,, lebih membawa keberkatan.. lebih membawa rezeki  dalam kehidupan wani dan keluarga .. bukan sahaja wani, tapi untuk kawan-kawan blogger yang lain juga dan jangan lupa terus kan dengan food blogging anda ya!!!!! .... sebelum tu kalau tengok gambar kat atas ni .. untuk menghasilkan resepi ni ,,wani dah mengembara jauh ke Jepun sekejap untuk menghasilkan sejenis kuih yang bernama "mochi" yang berasal dari negara matahari terbit ni... tapi wani mengembara melalui google je sebab nak tahu apa itu maksud "mochi" sebenarnya ...:D. kalau nak tahu mochi tu adalah japanese rice cake yang diperbuat daripada tepung beras pulut ... macam kita guna tepung beras pulut tu je .. tapi dia panggil mochi bila dibentukkan dalam bentuk yang dikehendaki.. kalau nak tahu lanjut baca SINI  apa itu mochi .. kalau bagi wani la .... boleh dikatakan anak-beranak kuih onde-onde tu la ..sebab lebih kurang sama cuma mochi ni digolek atas bijan ada, kalau nak guna kacang tanah kisar pun boleh .. dan ada juga letak bean paste kat dalam ... tapi onde-onde kita letak nisan kat dalam .. itu yang unik hihi..


kalau cuba google, pelbagai variasi mochi sekarang .. macam-macam filling pun ada dah letak ... dan colorful lagi... wani memang suka kalau apa-apa bahan yang menggunakan tepung pulut .. lebih-lebih lagi bila buat macam ni ... golek-golek .. emm sedap....kenyal2 walaupun agak sticky asyik melekat je kat celah gigi :D.... tapi orang jepun lagi authentic punya bila buat mochi ni siap guna alat traditional yang pukul guna kayu tu ..seorang tukang pukul mochi tu dan seorang lagi tukang letak air bagi melembapkan mochi tu .. .. lagi susah kan. tapi kita guna yang tepung pulut yang paket siap tu je hihi... oklah terpanjang betul bercerita pasal mochi .... memang mudah je buat mochi .. simple ,easy recipe to prepare and to everyone who wanna make and enjoy mochi any time ... .. wani buat ni pagi ,, sampai ke malam boleh makan dah jadi macam snack ... sedap... bila salut dengan kacang kisar tu .. bila makan rasa lemak-lemak kacang .... bila gigit tu ... waduh tak boleh nak cerita hihi.... sebenarnya resepi ni wani tertengok masa cabaran MCM.. Amita yang jadi leader team tu buat dessert mochi ni ...nama resepi ni MOCHI SAKURA. sukatan untuk resepi ni agak banyak ..wani pun tak sukat sangat .. kalau rasa nak buat separuh buatlah kalau nak lagi kurang dari tu boleh kurang .. tapi yang penting masa nak adun tepung pulut tu dengan air tu je ...tak boleh nak cair sangat atau keras sangat...




MOCHI SAKURA 
Bahan-bahan:
  • 1kg Tepung Pulut
  • 250ml Air
  • 2 Cawan Kacang
  • 1 Cawan Gula

Cara-cara penyediaan:
  • Tepung pulut diayak dan digaul dengan air hingga sebati. Pastikan adunan tidak terlalu cair dan tidak terlalu keras.
  • Kacang di goreng garing dan dibiarkan sejuk seketika.
  • Kemudian kisar halus gula dan kacang. Gaul sekali. Letakkan di dalam mangkuk besar. Ketepikan.
  • Adunan tadi dibentukkan bulat-bulat sebesar syiling 20 sen dan kemudian rebus di dalam air mendidih sehingga ia masak.
  • ***Tips bebola mocha akan timbul bila ia masak.
  • Tapis bebola mochi dan kemudian gelekkan dengan campuran kacang dan gula tadi. Pastikan rata dan sedia untuk dihidang.




3 Comments

  1. waw...ni kira onde-onde modern la kan Wani..hehe
    Selamat menyambut tahun baru buat Wani sekeluarga...

    ReplyDelete
  2. salam wani...selamat tahun baru...:)

    ingatkan bakar kuih ni..rupanya buat cam buah melaka jugak..tapi salut ngan kacang..

    ReplyDelete
  3. rahel: a'aah lebih kurang mcm tu lah onde2 moden hihi...

    quinnie:terima kasih :))... mula2 wani ingatkan bakar jugak tapi dia buat macam buah melaka je ..senang sangat nak buatnya ... sebab salut dengan kacang tu la sedap .. lain sikit...

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post