Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Tuesday, December 6, 2011

LALA GORENG SERAI

ASSALAMUALAIKUM............


 dah lama wani teringin nak makan lala..nasib baik masih ingat rupa lala ... .. masa on the way abah wani pulang dari kursus kat Bukit Kluang Resort Terengganu.. ada berhenti sekejap dekat Tok Bali rasanya yang banyak jual ikan dan hidupan laut lain  segar - segar tu  ...sampai aje kat rumah , dia dah hulurkan lala tu kat wani.. dia ingat nak suruh wani masakkan terus lala tu . tak payah nak simpan-simpan .. sebab takut lala ni mati.. lagipun dia cakap tak sedap kalau nak simpan esok .. masa tu dah la pukul 2:30 petang lebih... lunch dah masak .. nak masak buat apa lagi  huhu... wani cakap kat dia baik simpan dalam peti buat menu untuk esok lah .. dah la time tu dah petang ... tak kuasa nak duduk kat dapur lagi ... nak bersihkan diri pulak .. dah sepanjang hari dah duduk bereksperimen kat dapur  hihi.


 bila ada lala ni , mulalah wani dok fikir nak buat apa la dengan lala, tak tahu nak fikir dah jawabnya kena panggil Mr. google la ... search punya search jumpa lah resepi LALA GORENG SERAI.. tapi nampaknya tuan empunya blog yang buat resepi ni pun ambil sumber dari blog Encik Mat Gebu..thanks for sharing this recipe ya ... kalau masakan jenis yang ada cengkerang keras macam ni ... resepi macam ni lah yang sesuai... barulah aroma tu memikat selera.... jom tengok resepi ya .. bagi wani memang sedap .. tapi kalau masakan jenis macam ni .. wani suka meratah aje lala ni hihi... bukannya boleh makan dengan nasi pun.. gambar pun macam dah tak nampak mana la isinya .. macam penuh dengan kulit je :D..




LALA GORENG SERAI
SOURCE 1:  shshada@blogspot
SOURCE 2: Encik Mat Gebu

Bahan-bahannya :
1 kg "lala" segar (kalau dapat yg masih hidup) cuci bersih dan toskan
2 batang serai, dititik
4 biji bawang merah, hiris halus
3 ulas bawang putih, diketuk
1 inci halia, diketuk
1 camca besar sos tiram
3 tangkai cili kering, hiris serong dan rendam
Sedikit garam
2 camca besar minyak untuk menumis
Hirisan daun bawang secukupnya untuk hiasan

Cara Membuatnya :
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis cili kering dan goreng hingga wangi. Masukkan bawang hiris, bawang putih, halia dan serai. Kacau rata.
  2. Tambah sos tiram, gaul rata dan masukkan lala. Gaul hingga rata. Tuang sedikit air (anggaran 1/3 cawan). Tutup kuali dan masak 5 minit dengan api kuat. Kacau rata dan tambah sedikit garam jika perlu.
  3. Angkat dan taburkan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan panas2 bersama nasi hangat dan sambal belacan....Sedapppp waaa cakap sama luuuuu!!!!!!


2 comments:

  1. Salam Wani..sedapnya hirup kuah lala tu..lama dah tak buat ni..rindu pulak nak merasa..

    ReplyDelete
  2. dah lama betul tak makan lala..tapi hat yg ni lain skit ye rupa dia..tak pernah makan yg ni..sebab ingat sejenis siput..kekeke..takut nak makan...apa la kita ni kan..hehehhe

    ReplyDelete