Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Friday, December 30, 2011

KERABU PUCUK PAKU VERSI 2

ASSALAMUALAIKUM.................


mungkin ini untuk  entri terakhir untuk 31/12/2011 atau tidak ..hihi.. hari ni dah pun hari terakhir .. hari penutup tirai bagi tahun 2011.. masih ada sehari lagi untuk kita berganjak ke tahun baru 2012... bila wani imbas balik... .sejak 2- 3 hari ni .. masih berpusing-pusing lagi  dalam kotak fikiran ni .. kenangan-kenangan yang lepas bagi sepanjang tahun 2011 ini... betul la orang kata kenangan itu manis .... lebih -lebih lagi bila nak masuk tahun baru akan terpadam nanti 2011 ..akan muncul la pulak tahun 2012 ... nanti jangan tertukar nak taip 2011 pulak... kebanyakan masa permulaan nak masuk tahun baru ni disebabkan kita masih terbiasa menulis 2011... rasa masih agak kekok mula-mula ni ..kan....itu perkara biasa la kan .. tapi  yang paling ketara dalam hidup kita bila masuk tahun baru ni ..... usia kita menginjak lagi setahun.... rasa sekejap je ..itu yang paling takut ... apa yang paling takut tu .. sebab wani dok fikir sejauh manakah amalanku dalam kehidupan ini .. baik kah .. buruk kah.. masing-masing manusia mempunyai kelemahan diri dan itulah yang patut diperbaiki .... dan insyaAllah semoga Allah memberikan kita barakah yang lebih baik ke arah membina kehidupan yang lebih baik dalam hari-hari yang seterusnya ,,,,

alahai memanjang malam-malam yang sejuk ni..seharian hujan  ..oklah wani nak share kan resepi kerabu pucuk paku versi yang kedua wani buat .. SEDAP  sangat !!!!!! tapi wani ada letak sedikit kerang yang telah direbus dan wani tak masukkan taugeh sebab tak ada stok .. tapi sedap tau sebab kerabu ni tak letak santan ..  ..Bahan-bahan pun simple dan senang je nak buat ...  patut cuba dan makan ..makan gitu je lagiiiii sedap... wani ambil ni dari rumah Chef Hanieliza. terima kasih kak liza kerana sudi berkongsi :))


KERABU PUCUK PAKU  VERSI 2

Bahan
2 ikat pucuk paku
1 cawan taugeh [basuh dan toskan]
1/2 cawan kelapa goreng [mesinkan]
1 labu bawang besar [hiris]
6 biji limau kasturi [ambil jus]
1 s/b sos ikan
gula

Sambal [mesinkan]
5 biji cili merah
6 biji ciliapi
2 sm belacan
2 s/b ikan bilis
1 s/b jus asam jawa

Cara
1. Pucuk paku diambilkan daun hijau sahaja. Basuh dan rebuskan sehingga lembut. Toskan
2. Gaulkan semua bahan sambal dan sayuran.
3. Rasakan masin dan masamnya.
4. Hidangkan.

NOTA:
Taugeh tidak perlu direbus/celur supaya mendapatkan kerangupan sayur itu.

1 comment:

  1. sedapnya kerabu....akak kalau kerabu yg pucuk paku lagi suka..ratah2 je...kalau kutip kat kg pucuk paku ni lagi best sebab rangup2 je..kalau beli sayur paku ni..alahai..sikit sgt dapatnya...huhuhu

    ReplyDelete