02 December 2011

AYAM SOS SIAM

ASSALAMUALAIKUM……


Hari ni dah 2 / 12/ 2011. sekejapnya detik masa berlalu.. macam tak percaya dah penghujung tahun 2011 rupanya… terasa masih berada  awal tahun 2011 je.. hari ni pun langit mendung nak kata panas tak panas ..Cuma masa sebelah pagi tu hujan renyai-renyai sikit.. 

Ok berbalik kepada resepi, resepi ni dah lama terperap dalam folder dan baru nak buat entry … dah ramai dah wani nampak orang tayang resepi ni ..ini menunjukkan resepi ni sangat sedaplah,….. sebab dah ramai orang mencuba… bagi wani bila dalam masakan tu ada daun kunyit ke , daun limau purut ke .. itu memang kesukaan wani lah… jadi hasilnya memang sedaplah …!!!!..kepada yang belum cuba tu .. diharapkan mencuba ya .. memang tak rugi punya… yang wani buat ni teragak kering sikit sebab cukup-cukup dah salut ayam kuah tu semua …. Hihi..layan je  tapi tak apalah dah sedap…. Bau dia tu penting,,, resepi ni wani ambil dekat blog kak Diana ya .. terima kasih sudi share resepi ini.. :))


AYAM SOS SIAM

Bahan² (anggaran )
1 ekor ayam sederhana besar - dipotong 8 - 10 bahagian
15 tangkai cili padi thai *
4 ulas bawang putih * ( bahan * ditumbuk halus )
1 labu bawang besar - dihiris
1/3 cawan sos cili
1 - 2 helai daun kunyit - dihiris halus ( kalau nak letak daun limau purut pun terpulang la ) _ Diana bubuh dua²nya sekali
Sedikit gula ( optional )
Minyak masak secukupnya
Sedikit garam dan serbuk kunyit


Cara Memasak
1.                  Bersihkan ayam dan toskan. Lumur ayam dengan garam dan serbuk kunyit secukupnya. Perap 20 minit. Panaskan minyak secukupnya dan goreng ayam hingga 3/4 masak. Angkat dan toskan.
2.                  Keluarkan minyak dan tinggal lebih kurang 3 sudu besar dan tumis bawang besar dan bahan tumbuk tadi hingga naik bau.
3.                  Masukkan sos cili dan kacau rata dan biar hampir kering sikit.
4.                  Masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan kacau gaul rata-rata. Seimbangkan rasa. ( akak x letak dah garam, cukup yg digunakan untuk menggoreng ayam tadi jek )
5.                  Akhir sekali masukkan daun kunyit dan kacau rata sebentar. Tutup api dan hidangkan dengan nasi putih... SELAMAT MENCUBA...!
Komen
3 Komen

3 comments:

Amie said...

wah! ayam sos siam... dah ramai blogger masakan yang buat tapi Kak Amie belum cuba lagi.... mesti rasanya sangat lazat!

rahel said...

Lapar pulak time nengok ayam sos siam ni..emm telan2 liur je la..

Mieza said...

ayam sos siam dah sampai kota bahru..sedapnyer..kak mieza pun dah cuba..dan cilop dari umah kak diana juga..sedapkan lauk ni..kak mieza suka ayam masak mcm ni makan dgn nasi panas2

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) advertorial (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign