Lazada Malaysia

04 November 2011

NASI KETUMBAR

ASSALAMUALAIKUM.......


semalam elok je cuaca dari pagi hingga ke petang .. cuaca panas tak hujan langsung .. hari ni mendung sekali -sekala hujan ..lepas tu panas balik... hemmm.. masa hari hujan hari tu ... wani ada sediakan menu nasi ketumbar ni .. tapi kat sini nak tunjuk menu nasi ketumbar saja la ya .. hari tu ada juga buat gandingan dengan nasi ni ... iaitu ayam merah masak berempah... inipun bila pergi rumah kak nor ... dan ternampak dia buat gandingan nasi ketumbar dengan ayam masak merah berempah ni .. so wani ikut je nak rasa macam mana hihi.. kebetulan nak buat nasi ketumbar sebab  stok daun ketumbar ni masih banyak dalam peti ....ini pun ambil separuh je .. pun masih ada lagi .. so nak tanya la jadi ke tu nasi ketumbar .. tengok yang kak nor buat hijau sikit-sikit je .. tapi yang wani buat ni macam terlebih hijau ... ... hihi... walau apapun resepi ni SEDAP.. kalau boleh nak makan saja je nasi .. pun masuk jugak... memang kalau nasi macam ni .. masuk dengan ayam masak merah .. tambah lagi dengan acar mentah ...adik wani masa tu cuti semester balik dari KL bertambah makan 2 kali .. wani suruh makan banyak-banyak ... :D..

masa ni ingatkan nak letak la gandingan satu ketul ke  ayam masak berempah tu ... sebab malas sangat ..dah la cuaca hujan aci la ya gambar nasi saja.. hihi ok ya terima kasih kak nor :)) .. wani copy paste kat sini ya ..

 
NASI KETUMBAR


resipi : Q'ein @ Myresipi
sumber : Ayu S'pore & K.Nor

Bahan:
500g beras
3 s/b mentega/minyak sapi
sedikit minyak
1 biji bawang merah (dimayang halus)
3 batang daun ketumbar (blender halus)
sedikit garam
pewarna hijau
1 kiub ayam

Cara-cara
Basuh beras dan toskan
Cairkan mentega bersama sedikit minyak
Masukkan bawang goreng sehingga wangi dan masukkan kiub ayam
Kemudian masukkan beras, daun ketumbar yang telah blender tadi dan secubit garam
Masukkan air dan masak seperti nasi biasa
Bila nasi dah kering buat beberapa lubang dan titiskan pewarna hijau.
Tunggu sehingga nasi betul-betul masak dan gemburkan sebelum dihidang.

*daun ketumbar yg diblend tak perlu ditapis kalau ditapis akan mengurangkan aroma daun ketumbar dlm nasi..


Komen
5 Komen

5 comments:

Lieya said...

Uwwaaaaa... nasi kaler ijooo, nampak sedapppppp

rahel said...

mat pagi Wani
wah..pekena nasi ketumbar ek..sodap tu..boleh hidang dengan macam2 lauk kan..

Qhaifa Nur said...

boleh dibayankan kesedapanya..

Mieza said...

Wani..terima kasih sudi letak blog WAWMC di bloglist wani...nasi ketumbar ni memang sedap..mieza pun dah buat pakai resepi ni juga..kaler dia juga cantik...sesuai untuk raya haji ni :)

nuwairani ismail said...

macam dah ramai yang cuba buat ni...nani je yang belom terbuat lagi...

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Labels

Ceritaku (240) Cake Recipes (51) Giveaway (41) advertorial (35) NOXXA PRESSURE COOKER (26) Contest (25) Sudut Agama (25) Chiffon Cake (24) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (15) Masakan Sayur (13) My Blog (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (11) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Cooking & Baking Tips (7) Masakan Pasta (7) Masakan Seafood (7) Bubur / Desserts (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Greetings (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Sup (5) TIPS KESIHATAN (5) Agar-agar Resepi (4) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Informasi (4) Muffins (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Mee (3) Salad Resepi (3) Sambal Resepi (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign