Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Monday, November 7, 2011

NASI AYAM MADU

ASSALAMUALAIKUM.......


salam semua .. hujan renyai-renyai hari ini ditambah lagi dengan angin sepoi-sepoi bahasa .. semalam, sepanjang wani dan family nak balik ke rumah .. hujan turun dengan lebat .. ingatkan nak tunggu hujan reda sikit baru nak bertolak .. bila tengok jam dah pukul 6 petang. hemm tak boleh nak tunggu-tunggu dah nanti gelap pulak nak sampai ke rumah,... semalam wani sempat pergi rumah ibu saudara wani di Kubang Kerian dan juga dekat Lati .rumah adik ibu,, bergotong -royong sakan  nak sediakan makanan tengahari ..semuanya berasaskan daging hihihi... daging goreng kicap, daging singgang dan sup tulang .. dah namanya hari raya korban kan ... . tapi wani pun dah tak lalu makan dah ..sebab letih ... makan sikit-sikit je...sampai rumah kepala dah pun mula pening-pening .... awal wani tidur semalam sebab pening... selepas tengok MASTERCHEF MALAYSIA ... simpan dapur sekejap.. terus tidur ...


hari ni pun masih cuti aidiladha .. 4 hari umat islam beraya .. ...ibu wani pulang ke kampung .. dan wani tak dapat pulang .. hari ni mak long pulak yang buat majlis makan-makan sikit kat rumah dia.... oklah ya hari ni wani nak share resepi  NASI AYAM MADU... dah lama buat ni .. baru nak letak entry .... resepi ni wani ambil dekat rumah kak ita .. dah ramai dah orang mencuba.. nya dan testimoni mereka semua kata sedap... wani pun dah lama tak pekena nasi ayam.... dan hasilnya memang masuk selera .. abah wani kata sedap.. dia cakap tak muak hihi.. tapi wani tak tumis dengan mentega tu ..wani tumis dengan minyak jagung je .. so tak berapa kuning la nasinya tu ya.. kat sini tak letak pun gambar kicap .. tapi kicap dia sedap.... lepas tu wani baru perasan yang resepi ni tak ada resepi untuk sos cili dia tu ... hemm tak apalah .. makannnn je pun sedap jugak hihi .. ayam madu tu wani bakar .. malaslah nak goreng-goreng ..kalau masuk oven sekaligus letak hihi



AYAM MADU


SUP



NASI AYAM MADU



SUP AYAM

1/2 ekor ayam di potong dan dicuci bersih
air secukupnya
1/4 bawang besar atau 3 ulas bawang merah - di hiris
3 ulas bawang putih - dihiris
1/2 inc halia - dititik
2 kiub ayam
1 sup bunjut atau kalau tak de boleh guna rempah tumis 4 sekawan
2 sudu mentega

Panaskan mentega, Tumis bawang merah dan bawang putih hingga garing. Masukkan halia dan air, biarhingga air didih. Masukkan kiub ayam dan sup bunjut. kacau rata kemudian masukkan ayam dan tambahkan garam secukup rasa. Masak hingga ayam masak dan empuk.

Bila dah masak, Keluarkan ayam dan ambil 2 1/2 cawan sup asingkan untuk menanak nasik.
Sup yg telah siap tadi bolehlah di taburkan daun sup daun bawang dan bawang goreng untuk di makan bersama nasi.

AYAM MADU

Ayam yg telah di rebus tadi.
2 sudu besar Kicap pekat
2 sudu besar madu
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos lada hitam - ita tambah
1/2 sudu serbuk lada putih - ita tak letak sebab dah bubuh sos lada hitam

Gaulkan semua bahan dan lumurkan atau ratakan pada ayam tadi. Perap sekejap.

NASI AYAM

2 cawan beras - suci bersih dan toskan
sehelai daun pandan

Masukkan beras kedalam periuk nasi, letakkan daun pandan yg telah di simpul.
Tuangkan 2 1/2 cawan air sup tadi atau secukup untuk menanak nasi. Masak nasi seperti biasa.


BAHAN HIASAN

daun bawang
daun sup
bawang goreng
daun salad
timun
Tomato


SOS KICAP

2 ulas bawang putih - dihiris
kicap manis atau kicap masin secukupnya
sedikit sup ayam
garam atau gula. (jika kicap masin buh gula aje. kalau kicap manis boh garam sikit)
cili api di hiris - ikut kepedasan kalau suka pedas boh lah lebih2

Panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih, pas tu masukkan kicap dan sedikit air sup masak hingga didih. Pas tu masukkan cili dan garam atau gula. Siap di nikmati bersama Nasi Ayam Madu tadi.





4 comments:

  1. Mat mlm Wani
    Rahel dah sampai ni...tergiur nengok nasi ayam madu tu..nampak menyelerakan betui..bole tumpang sekaki?

    ReplyDelete
  2. Nasi ayam madu... aduyaiii meleleh tengok....

    ReplyDelete
  3. nani dah start muak makan daging ni...adoi...boleh darah tinggi lama2 macam ni...

    ReplyDelete
  4. lieya: hihi sedap tau :)... nani: haha.. jangan makan daging banyak2 makan sedang2 sudah ler hihi.. kak rahel: kalau nak makan kena tumpang 2 kaki .. mana boleh satu kaki jer ;hihi ;p

    ReplyDelete