Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Sunday, November 27, 2011

CORNFLAKES MADU PEDAS RANGUP


ASSALAMUALAIKUM.........
Diharap wani tak terlewat ingin mengucapkan selamat menyambut maal hijrah untuk tahun 1433 hijrah kepada semua umat islam di seluruh dunia .... mudah-mudahan pada tahun baru islam ini akan dipermudahkan segalanya oleh Allah dalam melalui kehidupan yang diredhai-Nya di dunia dan di akhirat ... amin,,, semoga dipermudahkan segalanya urusan kita ... dengan izin Allah.....alhamdulillah hari ni cuaca cerah panas sepanjang hari ... .. tak hujan dah .. walaupun langit nampak mendung dan nampak seakan-akan nak hujan pun ada ... . tak apalah biar kering sikit tanah - tanah dan lopak- lopak yang penuh dengan air hujan tu...  senyap sunyi je rumah maya.... oklah wani pun tak ke mana-mana..berbalik kepada wani nak cerita sikit pasal muffin yang buat hari itu .. kalau nak tengok sila pergi   SINI    ..muffin ni sedap dimakan  sehari selepas buat ... tekstur dia makin moist .hihi.. macam kek coklat la kan .. makin lama makin moist ..terasa rugi pulak makan awal-awal.... baik simpan sekejap biar tekstur nya lembap sikit baru sedap makan biar muffin tu kena kelembapan udara sikit   .. sebab lepas mula-mula kita bakar ... tekstur muffin agak kering ... tak gitu .. sila lah cuba sendiri ...

wani buat conrflakes madu pedas rangup ni buat snack sambil -sambil tengok masterchef malaysia .. hihi ..sedap sangat ... macam ala kerepek ubi sira la.. cuma yang ni guna cornflakes ...wani letak peanut yang dipanggang terlebih dahulu ... sebenarnya dah lama resepi ni nak dicuba... peanut pun dah lama beli tapi asyik la tangguh- tangguh ... haaahh sekarang baru boleh buat ... wani guna satu kotak cornflakes yang besar tu ... marjerin tu pulak tak timbang- timbang pun agak -agak je .. hihi.. yang penting masa lepas kita gaulkan cornflakes tu masih rasa tak minyak and manis tambah la marjerin dan madu tu ,,,lepas tu wani bakar dalam 10 minit je suhu 140 C... ya ok.. senang kan selamat mencuba ... terima kasih buat dayang jack yang sudi berkongsi ....:)))


CORNFLAKES MADU PEDAS RANGUP
SOURCE:DAYANG JACK

Bahan-bahan :
  • 1 bungkus cornflake
  • 1 bungkus roasted peanut (boleh juga menggunakan kacang tanah kopek yang dipanggang/goreng sendiri)
  • 6 biji bawang merah (ditumbuk)
  • 4 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • sedikit cili giling/cili kisar
  • madu secukupnya
  • sedikit garam
  • 100 g mentega +/-
Cara-cara :
  1. Cairkan mentega di dalam kuali besar. Tumis bahan-bahan tumbuk hingga garing. Kemudian masukkan cili giling/cili kisar secukupnya. Tumis lagi hingga garing.
  2. Masukkan madu dan sedikit garam. Kacau sebati.
  3. Masukkan kacang tanah dan kacau lagi. Akhir sekali masukkan cornflake. Gaul-gaulkan hingga rata. 
  4. Jika kurang manis atau minyak, tambahkan mentega dan madu. Gorenglah hingga garing keemasan. Tutupkan api.
  5. Sementara itu, panaskan oven pada suhu 170C-180C. 
  6. Sediakan dulang pembakar, taburkan cornflake tadi di atasnya. Ratakan. Kemudian bakarlah selama 5-7 minit atau sehingga garing keemasan. Jangan sampai hangus. Keluarkan dari oven, dan sejukkan sebentar sebelum disimpan di dalam balang. 
  7. Kaedah bakar akan menjadikan cornflake ini semakin rangup dan bertahan lama. Selamat mencuba!

5 comments:

  1. Salam Wani,
    Yang ni kalau pekena depan tv mesti tak sedar, tiba tiba dah licin.....

    ReplyDelete
  2. salam maal hijrah sue...dah lama betul saya tak makan cornflakes...makan dgn susu..sedapnya..hiris buah2 skit kat dlm..hehehe

    ReplyDelete
  3. Salam maal hijrah Wani,
    memang sedap sangat ni...tapi malas buta,kalau ada depan mata ...kejap je lesap!

    ReplyDelete
  4. Salam maal hijrah Wani

    Sedap kunyah cornflakes madu ni....tak sedar dah licn sebalang....

    ReplyDelete
  5. kak wattie : pandainya kak wattie meneka hihi .. memang mengasyikkan makan snack ni sambil2 tengok tv dah habis sekerat balang ..

    qunnie : salam maal hijrah juga. ... a'aah lagi satu makan dgn susu pun nampak fresh sikit hihi.

    kak amie: ala kak amie sekejap je buat ni .. goreng2 dah tu siap .. ;p

    mamasya: salam kak,, a'aah memang asyik betul makan snack ni ...:)

    ReplyDelete