24 July 2011

CUCUR NASI UDANG GERAGAU

ASSALAMUALAIKUM ................

Patutlah panas semacam je tengahari semalam  lepas zohor pun nampak agak panas ..so stuffy ..terasa pengap .. rupa-rupanya petang tu angin ribut kuat sangat sampai pokok bergoyang-goyang mengikut rentak angin yang begitu rakus nak jatuhkan semua pokok-pokok kat bumi  ...takut wani tengok ... sungguh Allah maha kuasa segalanya jika Dia nak ,,,ohhh malasnya nak menulis banyak-banyak ..ok sambung ,,,,,,  Alhamdulillah, semalam kawan abah wani datang bagi durian hehehe..ohh rezeki semalam Allah bagi ... emmmm  dah lama ni nak makan durian orang lain dah pulun lama makan durian, wani belum makan lagi ,,, too choosy ke wani ni sebab nak pilih durian yang fresh dari ladang ....a'aahhh memang pun sebab isi durian masa tu la sedap makan kan .. yang kawan abah bawa ni pun tangkai dia masih putih lagi maknanya mungkin semalam baru jatuh  hari ni dah hantar rumah wani .. kalau dah lama sangat durian tu ...  tangkai dia pun dah kecut memang tak berapa sedap dimakan.... 


 oklah hari tu ada mencuba resepi dari kak yatie, CUCUR NASI UDANG GERAGAU. seumur hidup ni tak pernah makan cucur yang letak nasi kat dalam ...mula-mula fikir entah macam mana rasanya ... sebab letak nasi .. so wani cuba ..eh eh ... sedap sangat boleh bagi sepuluh bintang ... tapi entahlah betul ke tak sebab kat dalam dia memang lembik tak macam cekodok biasa tu tapi sedap sedap sangat ...ibu wani cakap kalau orang tua tua makan sedap la ni sebab cucur tu lembut nya bila gigit .. orang tua kan tak ada gigi hihihi.... wani buat separuh adunan sebab penduduk tak ramai kat rumah .. kak yatie buat cucur nya nampak cantik bulat2 pulak tu .,,,, a'ahhh tak kisahla dijamin makan cucur ni dan yummy .... oklah ini resepinya klik SINI...OK YA Kawan-kawan selamat mencuba ya  boleh buat untuk menu petang .... tapi yang ni wani goreng cucur ni malam... hihi...saja nak makan malam-malam...wani copy paste kat sini juga ya .....

CUCUR NASI UDANG GERAGAU
SOURCE: YATIEMEMORIES@BLOGSPOT


 Bahan-Bahan
  • 2 cwn nasi sejuk
  • 2 cwn air
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • 70 gm udang geragau kering (satu bungkus harga RM 1.50)- rendam, cuci dan toskan
  • 2 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 biji lada besar dihiris nipis ( saya elah 2, pastu buang biji dan cincang halus)
  • Daun sup/bawang (di hiris halus)
  • sedikit garam
  • Minyak untuk mengoreng
Cara Membuatnya
  1. Blend nasi bersama air, masukkan sekali bwg putih dan bwg besar...kisar sebati.
  2. Masukkan tepung gandum ke dlm bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati.
  3. Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati. Masukkan sekali udang geragau yg telah di cuci dan di toskan tadi. Gaul lagi sehingga sebati.
  4. Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.
  5. Saya gunakan tangan saja utk menjemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah. Selamat Mencuba...
HAPPY TRYING AND HAPPY COOKING 
Komen
0 Komen

No comments:

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) advertorial (21) Sudut Agama (19) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign