10 May 2011

TELUR MASAK TAUCU

ASSALAMUALAIKUM.......

Alhamdulillah, semalam hujan turun dengan lebat sekali . pukul 9.00 malam tu dah mula hujan sekali dengan kilat sabung - menyabung rasa sejuk sikit udara, taklah panas dan rimas. biasanya kalau panas pelik2 macam ni mestilah hujan nak turun. mak wani pun kata macam tu. patutlah panas pelik semacam sejak kebelakangan hari ni. berpeluh - peluh dibuatnya. tapi malam semalam walaupun hujan lebat mencurah - curah, masa wani bangun pagi pun masih rasa panas, mungkin takat air hujan turun masih belum cukup. terasa udara tu masih lagi panas. petang ni pun nampak nak hujan, guruh pun dah berbunyi. harap - harap hujan akan turun la ya ..


oklah hari ini wani ingin berkongsi resepi TELUR MASAK TAUCU diambil daripada blog DAPUR TANPA SEMPADAN, klik SINI. wani, asalkan dengar je resepi ada taucu terus ambil nak cuba macam mana, memang wani suka taucu ni , tapi tak pernah la pula wani buat masakan telur yang ada taucu ni. resepinya ringkas je, lagipun ada halia. hahh lagi satu yang resepi ada halia pun wani suka sangat- sangat. oklah mari tengok ke dapur wani dan apa resepinya wani copy dan paste:


BAHAN-BAHANNYA :-)
3 - 5 biji telur (mat guna 4 biji) wani guna 3 biji je
3 biji bawang merah, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris
1 batang leeh, hiris dan rendam
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1/2 inci halia muda, hiris
1 camca besar taucho
Sedikit jus asam jawa
1/2 camca teh gula pasir
Garam, jika perlu
1/2 cawan air panas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur digoreng mata lembu, tapi jangan sampai merahnya keras (kalau nak keras pun boleh, ikut suka hati memasing). Buat hingga siap, dan susun dalam bekas sesuai, ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingg harum, masukkan taucho dan tumis hingga harum, guna api kecil. Tambah air panas jika kelihatan kering. Tuang jus asam jawa dan masukkan leek (toskan). Biar masak sekejap.
  3. Masukkan gula dan biar mandidih, rasa, jika perlu tambah garam sedikit, berhati2 kerana taucho sedia kala masin. Bila ok curah atas telur tadi, hidangkan segera....

    HASILNYA: 








    Komen
    0 Komen

    No comments:

    MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

    Google+ Followers

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Labels

    Ceritaku (219) Cake Recipes (50) Giveaway (26) Chiffon Cake (24) Contest (23) advertorial (23) Masakan Ikan (22) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) NOXXA PRESSURE COOKER (21) Sudut Agama (20) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (13) Masakan Sayur (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (10) Segmen (10) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Cooking & Baking Tips (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Seafood (5) Masakan Sup (5) My Blog (5) TIPS KESIHATAN (5) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Resepi Kuih Bingka (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Agar-agar Resepi (3) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Greetings (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Muffins (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Mee (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Salad Resepi (2) Sambal Resepi (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Informasi (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Media (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

    Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign