Total Pageviews

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Friday, April 29, 2011

GULAI LEMAK KUNING IKAN REBUS


ASSALAMUALAIKUM


Hari ini hari kedua postkan new entry kat blog. Pagi tadi bila duduk kat dapur bersama mak, mak pun tersebut la dah lama dia tak makan gulai lemak ikan rebus. Mak teringat yang arwah nenek wani selalu buat gulai lemak ni, nama lagi masakan kampong kan.kalau masakan kampong ni bahan- bahannya pun dah tak lari kunyit dan lengkuas mesti ada dalam resepi macam ni.Lepas tu wani terfikir balik, ya la mak dah lama kan tak masak gulai lemak ni. Rasa- rasa dah nak dekat setahun lebih tak masak. Kesnya sebab guna santan la. Abah wani ni bukan suka sangat kalau bab – bab masakan guna santan.maklumlah nak jaga kesihatan.ingat dulu kalau mak selalu masak yang guna santan –santan ni dia marah. Tapi untuk kali ini, wani buatkanlah untuk mak yang dah lama sangat teringin nak makan, siap kata dah lama tak bau masak lemak macam ni. Kasihan mak. Maklumlah tengah-tengah kacau kuah tu, semerbak dapur bau ok lah mari kita terjah ke dapur wani ya ^^


BAHAN – BAHAN

3 sm kunyit hidup*
2sm lengkuas ( paling senang pun kerat je dalam 3-4 hiris )*
Ikan yang telah direbus ( yang ni ikan dah direbus lama dah dalam seminggu sebab nak suruh dia rasa masam – masam sikit kat ikan tu . tak kisahlah nak letak berapa.
2 keping asam gelugur ( ambil kat ikan yang telah direbus )
3 cawan santan ( biar cair sikit kalau tak nak pekat )
3 tangkai lada kering yang telah direndam dalam air panas*
Bawang merah besar ( wani ambil satu labu tu nak habis 1 labu bukan setengah)*
1 tangkai lada besar hijau dibelah panjang tapi jangan terputus
Separuh timun batang yang telah dipotong serong. 


CARA – CARA
  1. blenderkan kesemua bahan yang bertanda *
  2. sediakan periuk, masukkan santan dan letakkan bahan yang telah diblender tadi
  3. letakkan garam secukup rasa, kalau x rasa masin lagi boleh tambah tapi berhati-hati sebab ikan rebus nanti dah masam dan masin dan letakkan juga asam keping.
  4. letak atas dapur dan mestilah dikacau selalu sampai la santan tu menggelegak, biar lama sikit dan baunya pun dah semerbak, kalau rasa nak tambahkan garam boleh tambah lagi buat masa ini.
  5. kemudian boleh la letak ikan rebus ikut suka nak, wani letak  dalam 6-7 ekor ke dalam periuk, kecilkan api dan dibiarkan mendidih lama sikit sebelum masukkan timun batang dan lada besar hijau
  6. biarkan kuah tu menggelegak lama sikit boleh tutup api dan siap untuk dihidang. SELAMAT MENCUBA!!!


 HASILNYA:



 ok nilah hasilnya,, tapi kuah tu agak merah sikit sebab terletak lada kering lebih sikit. sepatutnya kuah tu berwarna kuning , tapi tak apa rasa dah menyelerakan. :))


No comments:

Post a Comment